Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Arla
Arla i Vaxholm 1952-08-15
Arla i Vaxholm 1952-08-15
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1891
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 202
  Registernr 2197
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFBV, senare SDEO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,37 meter 21,37 meter
  Största bredd 4,77 meter 4,77 meter
  Djupgående 1,45 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 59/42 59/42
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891-06 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Arla till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 34.000 SEK.
  1891-06-26 Insatt i trafik på traden Vaxholm - Margretelund - Marum (Ljusterö). Vår och höst även trafik på traden Stockholm - Vaxholm.
  1899 Traden ändras till Vaxholm - Margretelund - Näs.
  1900-08-30 Får maskinproblem vid färd från Vaxholm mot Näs. Ångslupen Bertha tar över passagerarna och fortsätter färden mot Näs. Arla tar sig in till Stockholm för reparation.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Ny hemort Vaxholm.
  1906 Ny ångpanna installeras. Maskinstyrkan ökas nu till 100 hk, 73 kW
  1918 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm. Trafik till mindre bryggor runt Torsbyfjärden.
  1922 Tillbaka hos Waxholms Nya Ångfartygs AB. Reservbåt.
  1926 Trafik på traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö.
  1929 Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1930 Trafik på traderna Saltsjöbaden - Strömma kanal - Stavsnäs - Djurö, Saltsjöbaden - Dalarö (Hotellbryggan) och Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1935 Trafik på traden Vaxholm - Lindalssundet - Tranvik (Ljusterö).
  1949 Trafik på traden Saltsjöbaden - Fagerholm - Eriksvik (Ingarö).
  1950-07-02 Vid avgångstiden från Saltsjöbaden saknas skeppare ombord. En timme senare kommer han, Carl Edvin Sundin, vinglande på sin cykel. Han ramlar av cykeln tre gånger innan han når bryggan. Passagerarna vägrar åka med en full skeppare så man övertalar en taxibåtsförare i närheten att köra båten. Både skepparen och taxibåtsföraren blir senare polisanmälda. Taxibåtsföraren är inte behörig att köra en så pass stor båt.
  1952 Tjänstgör som extrabåt runt Vaxholm.
  1953 Upplagd vid Hammarbyverken.
  1955-11 Såld till firma Svensson & Hedberg (dotterbolag till AB Persöner), Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
  1956-06-12 Firma Svensson & Hedberg intygar att fartyget upphuggits
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.