Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Avance I
Simson som restaurang i Västervik 2005-07-19
Simson som restaurang i Västervik 2005-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1914
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 363
  Registernr 5684
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVFL, SDGR, numera SGYU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,70 meter 25,70 meter
  Största bredd 7,28 meter 7,28 meter
  Djupgående 2,44 meter -
  Brt/Nrt 147/99 166/110
  Maskineri 1 x Avancemotor Saknas
  Effekt 90 hk, 66 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 336 passagerare -
  Historik
  1913-08 Beställd.
  1914-02 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Avance I till Johan Victor Svensson, Nacka. Hemort Nacka. Fartyget byggs för att prova ut den första Avancemotorn som är en brännoljedriven tändkulemotor. Trafik för Augustendals Trafik AB på traden Nacka (Augustendal) - Stockholm (Räntmästaretrappan).
  1917-01-01 Såld till AB Johan Viktor Svenson Motorfabrik, Nacka för 47.048,97 SEK. Ny hemort Augustendal.
  1924-03-07 Kolliderar i tät dimma med ångfärjan Djurgården 2 utanför Skeppsholmen, Stockholm. Djurgården 2 får mindre skador i fören.
  1925-05-11 Såld till AB Avancemotor, Stockholm för 19.544,70 SEK. Hemort Augustendal.
  1929 AB Avancemotor går ihop med Munktells Mekaniska Verkstads AB, Eskilstuna. Ny hemort Eskilstuna.
  1932-11-21 Munktells Mekaniska Verkstads AB går ihop med J. & C. G. Bolinders Mekaniska Verkstads AB och byter namn till AB Bolinder-Munktell, Eskilstuna.
  1936-10-31 Såld till Simon Melker Carlsson, Simsonrederiet, Stockholm för 8.000 SEK och omdöpt till Bo Simson. Ny hemort Stockholm. Ombyggd på Öregrunds Slip & Varv, Öregrund.
  1937-04-13 Ommätt. Mått 25,70 x 7,28 meter. Tonnage 166/110.
  1937-04-17 Insatt under sommaren i trafik för Rederi AB Linköping - Nyköping, Linköping på traden Stockholm (Riddarholmen) - Nyköping. Även chartertrafik i Mälaren och Stockholms skärgård.
  1937-12-18 Trafik vintertid på traden Muskö - Söderby brygga - Muskö - Utö - Ornö södra (Lättinge) - Ornö norra (Hässelmara) - Dalarö till och med vintern 1940.
  1938-12-27 Grundstöter öster om Ornö vid färd mot Kyrkviken med åtta passagerare ombord. Passagerarna evakueras till en motorbåt för fortsatt färd till Dalarö. Dras loss på förmiddagen dagen efter av en bogserbåt och går sedan för egen maskin in till Dalarö.
  1940-04-01 Överförd till Rederi AB Simson, Stockholm.
  1941-06-16 Såld till Kungl. Marinförvaltningen, Stockholm och omdöpt till Simson. Fartyget kamoufalgemålas och används för att transportera värnpliktiga och civil personal till befästningar i Stockholms skärgård för Stockholms kustartilleriförsvar, framför allt i Sandhamnsområdet.
  ? Ny huvudmaskin, 225 hk, 165 kW, installeras.
  1973-11-19 Såld via Förenade Fabriksverken (FFV) till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 35.000 SEK och omdöpt till Bo Simson. Ny hemort Vaxholm.
  1976-02-03 Såld till AB Strandvägsbåtar, Stockholm för 25.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar D343, 395 hk, 290 kW, installeras. Trafik för Rederi AB Saxaren, Stockholm. Vintertid reservbåt för Waxholmsbolaget.
  1979-06 Uthyrd till W.T.S. Wermlands Touring Service AB, Karlstad och inofficiellt omdöpt till "Vänersol". Trafik på traden Karlstad - Kristinehamn samt dans- och buffé-kryssningar från Karlstad.
  1981-05-16 Grundstöter strax före kl. 24.00 vid Onsö utanför Mariestad med ca. 100 passagerare ombord under en kvällskryssning i samband med "Kanalens Dag". När en i besättningen går ner i maskinrummet för att se om en läcka uppstått lämnas luckan i dansgolvet öppen och två passagerare som går förbi ramlar ner genom hålet i golvet. En kvinna skadas lätt vid fallet. Ingen läcka uppstod och fartyget kommer efter en stund loss för egen maskin. Kaptenen har dock kört vilse och då han inte hittar tillbaka till Mariestad tar passagerarna över navigeringen.
  1982-05-07 Grundstöter kl. 21.00 ca. 700 meter söder om Klagshamn vid färd från Karlstad mot Stockholm. Orsak till grundstötningen uppges vara kraftig vind och felnavigering, då man tagit fel på Klagshamn och Falsterbo. Flera bägningsförsök görs men då det är väldigt grunt på platsen misslyckas alla.
  1982-09-07 Dras loss av bogserbåten Niros från Malmö efter att vattennivån till slut stigit så mycket så att det ansågs vara möjligt. Bogseras sedan till Industrihamnen i Malmö för undersökning.
  1983-06 Uthyrd sommartid till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Trafik på traden Sigtuna - Skokloster - Uppsala till och med 1985.
  1984-08-24 Såld till Team Compass AB, Stockholm för 800.000 SEK.
  1986 Team Compass AB byter namn till Team Shipping Consultans in Stockholm AB, Stockholm.
  1986-04-24 Såld till Thomas Ebegård, Täby för 151.000 SEK och omdöpt till Simson.
  1986-04-24 Såld till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer, Västervik för 180.000 SEK. Ny hemort Västervik. Restaurangbåt i Västerviks hamn. Motorn monteras ur.
  1992 Såld till AB Restaurangfartyget Delila, Västervik för 500.000 SEK.
  2000-01-29 Sjunker vid kajen i Västerviks inre hamn. Efter bara en timme står Simson på botten med halva fartyget ovanför vattenytan. Läckorna tätas senare och fartyget flyter igen.
  2000 Driften av restaurangen övertas av Västerviks stadshotell, Västervik.
  2007 Driften av restaurangen övertas av Simson Bar & Kitchen, Västervik.
  2016-05 Driften av restaurangen övertas av Idö Skärgårdskrog, Västervik
  2017-05 Driften av restaurangen övertas av Duhran Elezovic Västervik
  2023-03-21 Såld till Sofia Hagman, Södra Vi. Fritidsfartyg.
  2024-02-05 Såld till Mathias Davén, Sollentuna. Ny hemort Stockholm.
Tillbaka till Augustendals Trafik AB
Tillbaka till Simon Carlsson
Tillbaka till Rederi AB Linköping - Nyköping
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till AB Strandvägsbåtar
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till W.T.S. Wermlands Touring Service AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer
Tillbaka till AB Restaurangfartyget Delila
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.