Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Diana
Diana vid Stora Essingen, Stockholm 2009-06-14
Diana vid Stora Essingen, Stockholm 2009-06-14
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1931
  Varv AB Finnboda Varf, Stockholm
  Varvsnummer 314
  Registernr 7740
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8634120
  Signal KHMG, numera SDRU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,09 meter 31,66 meter
  Största bredd 6,79 meter 6,85 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,95 meter
  Brt/Nrt 289/186 269/159
  Maskineri 1 x Finnboda ångmaskin 2 x Volvo Penta D9-300
  Effekt 250 hk, 184 kW 600 hk, 442 kW
  Toppfart 9 knop 10 knop
  Kapacitet 200 passagerare 125 passagerare
  Historik
  1929-11-15 Beställd av Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
  1930-10-23 Sjösatt.
  1931-03-15 Levererad av AB Finnboda Varf som Diana till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg. Trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Söderköping - Motala - Sjötorp - Vänersberg - Göteborg.
  1931-05-29 Ommätt. Nya mått 29,62 x 6,79 meter. Nytt tonnage 288/177.
  1937-08-11 Grundstöter på kvällen i Stegeborgssundet, Söderköping vid färd från Stockholm mot Göteborg. Dras loss dagen efter av en bogserbåt från Norrköping.
  1941-05-15 Flyttas till traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Söderköping - Motala - Vadstena - Visingsö - Jönköping.
  1942-05 Åter trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Söderköping - Motala - Sjötorp - Vänersberg - Göteborg.
  1945-06-23 Ommätt. Nytt tonnage 284/181.
  1951-04 Koleldningen byts ut mot oljeeldning.
  1957-02-21 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 79.254 SEK. Ny hemort Lidköping.
  1963-08-08 Grundstöter ca. kl. 23.45 i hård vind i Lurö skärgård i Vänern vid färd från Stockholm mot Göteborg med 49 passagerare och 18 besättningsmän ombord. Evakueras av fyrvaktare Valter Andersson på Stånguddens fyrplats, Lurö. När fartyget evakuerats glider hon av grundet men tar in vatten. Bogseras på grund på en sandbank där hon få stå kvar med krafig slagsida. Tätas provisoriskt och bärgas av Röda Bolagets bogserbåt Per och förs till Bohus varv för reparation. Incidenten skedde eftersom faryget gick fel sida om Lurö Röskär.
  1967-06-23 Grundstöter.
  1969-06 Motoriserad med 2 x Scania DSI 11, 460 hk, 338 kW, vid Falkenbergs Varv AB, Falkenberg.
  1975 Ombyggd. Däckshuset förlängs föröver.
  1975-07-25 Grundstöter lätt i Motala. Dykare rekvireras för att undersöka om skrovet tagit någon skada. Någon skada hittas inte men dock en kaffekittel som fastnat i propellern.
  1976-09-06 Grundstöter i Motala. Dras loss av en bärgningsbil. Orsak till grundstötningen är det låga vattenståndet.
  1976-09-09 Grundstöter i Motala. Dras loss av en bärgningsbil.
  1979-05-07 Uthyrd till Postverket i samband med utgivingen av frimärkshäftet "Göta Kanal". Under färden från Göteborg till Stockholm kan besökare köpa frimärken och få en speciell "förstadagsstämpel".
  1983-05-19 Kolliderar med ett kassaskåp i höjd med Vänneberga gård, väster om Söderköping. Kassaskåpet kommer från ett rån i en butik i Norrköping i december 1982. Diana får inte skador utan kan fortsätta färden efter ett kortare uppehåll.
  1984-08-14 Grundstöter ca. kl. 12.10 vid Bokö utanför Trosa vid färd från Göteborg mot Stockholm med 44 passagerare och 16 besättningsmän ombord. Passagerarna evakueras in till Trosa och får fortsätta färden till Stockholm med buss. Dras loss av bogserbåten Karl-Erik från Oxelösund och går till Stockholm för att fortsätta trafiken. Orsak till grundstötningen är att man går fel sida om en prick.
  1986 Såld till Canalroute AB, Lidköping.
  1987-06-10 Grundstöter lätt vid järnvägsbron i Trollhättan vid färd från Stockholm mot Göteborg med 25 passagerare ombord. Grundstötningen sker när man väjer för ett större lastfartyg. Man tar sig in till kaj där upptäcks det att man tar in vatten. Brandkåren försöker länspumpa och täta fartyget men förgäves. Efter ett tag har fartyget sjunkit till fem meters djup. Fartyget kondemneras men försäkringsbolaget skänker henne dock till rederiet. Bärgas och helrenoveras vid Falkenbergs Varv AB, Falkenberg.
  1990-05-18 Kör in i en slussport vid årets första resa från Göteborg mot Stockholm.
  1993 Deltar vid inspelningen av långfilmen "Roseanna" med bland annat Gösta Ekman, Kjell Bergqvist, Rolf Lassgård och Niklas Hjulström.
  1996 Såld till Rederi AB Astrea, Lidköping.
  1996 Ommätt. Nytt tonnage 269/159.
  1988 Insatt under året på charterturer från Stockholm.
  1998-08-01 Fastnar strax efter kl. 12.00 i leran vid slussen i Söderköping med 46 passagerare ombord. Dras loss kl. 18.20 och kan därefter fortsätta färden.
  2001-01 Såld till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm. Ny hemort Göteborg.
  2006-01-20 Efter en varvsvistelse på Kummelnäs varv AB, Nacka ska Diana köras in till Skeppsbron, men då manöversystemet frusit så beslutar man att bogsera in fartyget med hjälp av bogserbåtarna Nordskär och Höken. Nordskär kopplas med en bogsertross i fören, medan Höken kopplas på babords låring. När man skall gira in mot Skeppsbron vid Gröna bojen, Skeppsholmen så skär Nordskär ut åt styrbord, varpå man försöker häva giren med en babordsgir. Vilket resulterar i att Nordskär kantrar åt babord och sjunker mycket hastigt kl. 14.40. Angantyr och en djurgårdsfärja som observerat olyckan går till platsen för att bistå. Räddningsdykare lyckas kl. 15.05 få upp bogserbåtens befälhavare, men trots hjärt- och lungräddning, avlider han dagen därpå vid Karolinska sjukhuset.
  2008-04 Ombyggd vid Ö-varvet, Öckerö med ny skorsten och nytt toalettsystem. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 600 hk, 442 kW, installeras.
  2009-05-04 Grundstöter kl. 03.40 kraftigt vid Kittelö, NO Oxelösund vid färd från Göteborg mot Stockholm med 40 passagerare och 13 besättningsmän ombord. Assisteras av Pilot 734 SE, Rescue Östgöta från SSRS Arkösund, KBV 287, Sjöfartsverkets sjöräddningsbåt Rescue 934 samt sjöräddningshelikopter Lifeguard 907. Passagerare och delar av besättningen evakueras in till Oxelösund. Efter undersökning av dykare dras Diana loss av bogserbåten Tug vid 20-tiden och går sedan för egen maskin till Stockholm. Ingen person skadas vid incidenten.
  2009-12-10 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2012-04 En större renovering genomförs vid Ö-varvet, Öckerö med bland annat ombyggda hytter och delvis ny inredning.
  2020 Upplagd på grund av coronapandemin.
  2022-05-08 Åter i trafik efter två års uppehåll. Fösta avgång kl. 10.00 från Packhuskajen, Göteborg mot Stockholm via Göta kanal.
  2022-05-12 Grundstöter kl. 19.00 vid Norra Ryrhällen utanför Vålarö, NO om Oxelösund vid färd från Göteborg mot Stockholm med 25 passagerare och 14 besättningsmän ombord. Fartyget fastnar på grundet och tar in vatten. Assisteras av lotsbåtarna Pilot 225 SE och Pilot 746 SE, Rescue Ingegerd Ramstedt från SSRS Arkösund, Rescue Henry Andersson och Rescue Lillie af Vivesta från SSRS Trosa, KBV 410 samt brandbåten från Oxelösund. Passagerarna och nio i besättningen evakueras med räddningsbåtarna till Oxelösund. Orsak till incidenten är att man går fel sida om en grön farledsprick. Läckan tätas dagen efter provisoriskt av dykare och dras loss kl. 21.25 av bogserbåten Leif. Går sedan för egen maskin till Tenö Varv AB, Vaxholm för reparation.
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Rederi AB Astrea
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.