Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ejdern mellan Tegelbacken och Strömsborg, Stockholm 1901
Ejdern mellan Tegelbacken och Strömsborg, Stockholm 1901
Foto: Thure Lindblom. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 273
  Registernr 5052
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tärnan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter 17,63 meter
  Största bredd 3,82 meter 3,64 meter
  Djupgående 1,20 meter -
  Brt/Nrt 35/27 26/6
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1878-04 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ejdern till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 15.000 SEK. Trafik i Stockholm.
  1891-06-23 Kolliderar ca. kl. 10.15 vid Skeppsholmsbron med ångslupen Sigrid vid färd från Djurgården mot Strömparterren. Ejdern kör in i sidan på Sigrid, som är på väg från Gustaf III:s staty mot Grevbron och Sigrid får ett stort hål i skrovet. Sigrids 10 passagerare, maskinist och polettförsäljare räddar sig över till Ejdern. Strax efter olyckan sjunker Sigrid till botten och Sigrids befälhavare Abraham Cedergren, som ska lämna fartyget sist, hindras av soltältet och följer med fartyget och drunknar. Orsaken till olyckan är felaktig navigering av Sigrids befälhavare.
  1894-08-09 Kolliderar ca. kl. 18.30 med ångfartyget Aros i Essingesundet, Stockholm. Aros klarar sig utan skador medan Ejdern får hela taket förstört.
  1901 Ombyggd vid Djurgårdsvarvet med ny salong.
  1909-04-06 Ommätt. Mått 17,68 x 3,64 meter. Tonnage 34/27.
  1918-04-24 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 19.000 SEK. .
  1918-04-24 Såld till Stockholms Ved AB, Stockholm för 19.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1919 Såld till Västkustens Transport AB, Göteborg.
  1920-01 Såld till ångbåtsbefälhavaren Karl Magnus Ek, Norra Viker, Årjäng. Ny hemort Norra Viker. Överbyggnaden tas bort. Timmerbogserare på Dalslands kanal.
  1921-05-03 Ommätt. Mått 17,63 x 3,64 meter. Tonnage 25/16.
  1924 Ombyggd. Ny huvudmaskin, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1924-09-26 Ommätt. Mått 17,63 x 3,64 meter. Tonnage 26/6.
  1933-10-17 Såld till Oscar Persson, Lennartsfors för 1.675 SEK. Ny hemort Lennartsfors. Bogserare på Dalslands kanal.
  1943 Såld till Karl Henry Mossberg (1/2) och Ollo Elis Larsson (1/2), Ed.
  1943-04-17 Såld till Karl Andersson (1/2) och Karl Esse Larsson (1/2), Vålberg för 650 SEK. Ny hemort Ed. Omändrad till pråm. Maskinen urtagen.
  1948-06-22 Karl Esse Larsson meddelar att fartyget är nedskrotad sedan två år tillbaka.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Oscar Persson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.