Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/287
Zigljen vid Prizna, Kroatien 2001-07
Zigljen vid Prizna, Kroatien 2001-07
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 5/1990, S18
* Redaren 1/1991, S11-13, 14
* Redaren 2/1991, S21
* Redaren 3/1991, S21
* Redaren 4/1992, S5-6
* Equasis.org, WEB 2011-01-26, KN
* Simplonpc.co.uk, WEB 2011-01-26, KN
* de gula färjorna, 2010, S101
  Byggd 1971
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 97
  Registernr 11228
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8858489
  Signal SICU, numera kroatisk 9A2190
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 54,02 meter 54,02 meter
  Största bredd 9,02 meter 9,02 meter
  Djupgående 2,37 meter 2,37 meter
  Brt/Nrt 300/134 250/-
  Maskineri 2 x Nohab-Polar SF13 RS-F 2 x Nohab-Polar SF13 RS-F
  Effekt 970 hk, 715 kW 970 hk, 715 kW
  Toppfart 7 knop 7 knop
  Kapacitet 200 passagerare 200 passagerare
   36 personbilar 44 personbilar
  Historik
  1971-08-30 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/287 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Seskarö - Kuusitiipuri, Haparanda.
  1979 Såld till Umeå kommun, Holmsund och omdöpt till Döbeln. Trafik på leden Holmsund - Obbola.
  1989 Såld till Rydstafors AB, Ekerö för 1,5 milj SEK och omdöpt till Olof Trätälja. Namnet målas dock aldrig på. Färjan är tänkt att trafikera leden Jungfrusund - Slagsta. Upplagd i Slagsta.
  1989-03-28 Provtur på leden Jungfrusund - Slagsta. Trafiken kommer aldrig igång p.g.a. långsam hantering av Botkyrka kommun.
  1991-01-01 Sjunker vid uppläggningsplatsen, Slagsta.
  1991-01-21 Stockholms hamns pontonkran Lodbrok gör ett bärgningsförsök. Färjan tippar dock och lägger sig åter på botten, denna gången på styrbords sida.
  1991-01-22 Lodbrok lyckas kl. 02.00 lyfta upp färjan till vattenytan.
  1991-02-08 Såld till Marin & Haverikonsult K A AB, Farsta (50%) och Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm (50%) för 1,35 milj SEK.
  1991-02-08 Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm säljer 25% till Marin & Haverikontakt, ett dotterbolag till Marin & Maskin i Stockholm AB och Marin & Haverikonsult K A AB.
  1991-06 Renoveras vid Gåshaga varv, Lidingö.
  1991-08-09 Uthyrd. Avskjutningsramp för fyrverkerierna på Riddarfjärden vid Stockholm Water Festival fram till den 17 augusti.
  1992-10-27 Såld till Adriatic General Shipping Co Ltd, Monrovia, Liberia. för 600.000 DEM och omdöpt till Zigljen. Hemmahamn Rijeka, Kroatien.
  1992-10-28 Ankommer till Kummelnäs varv, Nacka översyn och förberedelser inför avfärd.
  1992-11-05 Lämnar Stockholm kl. 09.40 för färd mot Kroatien.
  1993-01 Ankommer till Kroatien. Insatt i Jadrolinijas trafik.
  2002 Flyttas till leden Prizna - Zigljen, Kroatien.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Umeå kommun
Tillbaka till Rydstafors AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.