Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/237
Fd. Färja 62/237 som pråm i Räfsnäs 2000-09-22
Fd. Färja 62/237 som pråm i Räfsnäs 2000-09-22
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1958
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 504
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Färja 62/225 Färja 62/235 Färja 62/238 Färja 62/240
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,00 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell Saknas
  Effekt - 0 hk, 0 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   - personbilar 0 personbilar
  Historik
  1958 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Färja 62/237 till Vägförvaltningen i Östergötlands län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Stegeborg - Norrkrog, Östergötland.
  1959 Flyttas till leden Nysättra - Vätö, Norrtälje. Kopplas ihop med Färja 62/208 för att öka kapaciteten.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Flyttas till leden Ytterjärna - Mörkö, Ulvsundet, Södertälje. Kopplas ihop med Färja 62/208.
  1985 Såld. Ombyggd till maskinlös pråm.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.