Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kairala
Lotten av Hammarby Sjöstad vid Riddarholmen, Stockholm 2013-06-08
Lotten av Hby Sjöstad vid Riddarholmen, Stockholm 2013-06-08
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1979
  Varv Parkano OY, Parkano, Finland
  Varvsnummer 175
  Registernr 15515
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIWT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,11 meter 19,92 meter
  Största bredd - 6,86 meter
  Djupgående - 1,60 meter
  Brt/Nrt - 86/25
  Maskineri - 2 x Elmotor
  Effekt - 200 hk, 150 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet - 120 passagerare
  Historik
  1979 Levererad av Parkano OY som Kairala, Linfärja 103. Trafik över älven Kitinen vid Kairala, Sodenkylä, Lappland, Finland.
  1987 Upplagd när bron över Kitinen öppnas.
  ? Såld till Kaj Ohlin, Nådendal, Finland.
  2002-03 Såld till Hans-Ingvar Möller, Stockholm för 1,5 milj FIM och omdöpt till Hammarby Sjöstad I. Ombyggd vid Högmarsö varv, Furusund. Ny överbyggnad. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Deutz 1013, 255 hk, 187 kW, installeras.
  2002-07-15 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm för 4,0 milj SEK och omdöpt till Lotten av Hammarby Sjöstad. Trafik i Hammarbykanalen, traden Lumakajen - Barnängen. Bemanningen sköts av Blidösundsbolaget AB.
  2005-01-01 Upplagd då trafiken över Hammarbykanalen övertas av Emelie av Hammarby Sjöstad.
  2005-05-23 Såld till Ressel Consulting AB, Stockholm. Bemanningen övergår till Transatlantic Hornet AB. Åter i trafik i Hammarbykanalen, traden Lumakajen - Barnängen.
  2005 Ressel Consulting AB byter namn till Ressel Rederi AB, Stockholm.
  2005-08-02 Assisterar Emelie av Hammarby Sjöstad och bogserar henne till kaj då hon fått stopp i maskin efter ett elfel och blivit liggandes mitt i Hammarbykanalen.
  2006-12 Ressel Rederi AB byter namn till Ressel Invest AB, Stockholm.
  2013-06-08 Insatt kl 10.00 i trafik på "Circle Line", traden Norr Mälarstrand (vid Kungsholmstorg) - Ragnar Östbergs plan (vid Stadshuset) - Riddarholmskajen - Söder Mälarstrand. Traden är provtrafik inför eventuell kommande trafik och trafikeras lördagar och söndagar under sommaren.
  2019-07-01 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm.
  2020-08-26 Ombyggd till eldrift under sommaren vid Mälarvarvet AB, Stockholm av El & Marinteknik i Stockholm AB. Nya huvudmaskiner, 200 hk, 150 kW, installeras. Batterierna är begagnade och kommer från elbilar. Nytt tonnage 86/25.
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Ressel Consulting AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
Tillbaka till Ressel Invest AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.