Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kon-Tiki
S:t Olof ovanför slussarna, Torshälla 2008-07-26
S:t Olof ovanför slussarna, Torshälla 2008-07-26
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Eskilstunakuriren, WEB, PN
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 1, 1977, S149


* Sveriges Skeppslista 1981, S118
* Sveriges Skeppslista 1982, S120
* Sveriges Skeppslista 1983, S130
* Sveriges Skeppslista 1984, S136
* Sveriges Skeppslista 1985, S140
* Sveriges Skeppslista 1986, S142
* Sveriges Skeppslista 1987, S144
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S142
* Sveriges Skeppslista 1990, S152
* Sveriges Skeppslista 1991, S162
* Sveriges Skeppslista 1992, S168
* Sveriges Skeppslista 1993, S166
* Sveriges Skeppslista 1994, S176
* Sveriges Skeppslista 1995, S176
* Sveriges Skeppslista 1996, S180
* Sveriges Skeppslista 1997, S188
* Sveriges Skeppslista 1998, S190
* Sveriges Skeppslista 1999, S196
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S212
* Sveriges Skeppslista 2002, S272
* Sveriges Skeppslista 2003, S280
* Sveriges Skeppslista 2004, S290
* Sveriges Skeppslista 2005, S300
* Sveriges Skeppslista 2006, S310
* Sveriges Skeppslista 2007, S340
* Sveriges Skeppslista 2008, S352
* Sveriges Skeppslista 2009, S382
* Sveriges Skeppslista 2010, S386
* Sveriges Skeppslista 2011, S400
* Sveriges Skeppslista 2012, S437
* Sveriges Skeppslista 2013, S351
* Sveriges Skeppslista 2014, S342
* Sveriges Skeppslista 2015, S337
* Sveriges Skeppslista 2016, S321
* Sveriges Skeppslista 2017, S321
  Byggd 1952
  Varv Ivar Sjöbergs Båtvarv, Kalmar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6563
  Systerfartyg Kalmar-Flundran
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,30 meter 11,30 meter
  Största bredd 2,75 meter 2,75 meter
  Djupgående - 0,98 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D2-40
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - 30 passagerare
  Historik
  1952 Levererad av Ivar Sjöbergs Båtvarv som Kon-Tiki till Tage Lundgren, Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1954 Såld. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1955 Såld till Sightseeing-Boat Sjöberg & Co (Sigge Sjöberg, Ivar Nyqvist, Börje Bengtsson och Ebert Pettersson), Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1962 Flyttas till Ronnebyån, traden Ronneby centrum - Ronneby Brunn - Karön.
  1964-07 Såld till Ronneby kommun, Ronneby för 24.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Ronneby centrum - Karön.
  1966-07 Omdöpt till Karö.
  1967-05 Ny huvudmaskin installeras.
  1974 Såld till Karlshamns kommun, Fritidsnämnden, Karlshamn. Trafik på traden Hamnen - Kastellet. Kallas allmänt för "Paddan".
  1999 Såld till Esilstuna kommun, Torshälla Stads Förvaltning, Eskilstuna för 125.000 SEK och omdöpt till S:t Olof. Trafik på traden Torshälla - Eskilstuna.
  2007 Renoverad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D2-40, installeras.
  2016 Trafik i Strömsholms kanal då Eskilstuna kommun renoverar slussportar i Torshälla.
  2020-08-17 Såld till Bergasmén AB, Håkan Larsson, Eskilstuna.
Tillbaka till Karlshamns kommun
Tillbaka till Torshälla Stads Förvaltning
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.