Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kon-Tiki
Kon-Tiki i Inre hamn, Karlstad 2022-08-07
Kon-Tiki i Inre hamn, Karlstad 2022-08-07
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Eskilstunakuriren, WEB, PN
* Sveriges Inre Vattenvägar Del 1, 1977, S149


* Sveriges Skeppslista 1981, S118, Karö, Karlshamns kommun, Karlshamn, Passagerarmotorbåt, 1952, Sverige, Trä, 42 hk, 11,30 x 2,75 meter
* Sveriges Skeppslista 1982, S120
* Sveriges Skeppslista 1983, S130
* Sveriges Skeppslista 1984, S136
* Sveriges Skeppslista 1985, S140
* Sveriges Skeppslista 1986, S142
* Sveriges Skeppslista 1987, S144
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S142
* Sveriges Skeppslista 1990, S152
* Sveriges Skeppslista 1991, S162
* Sveriges Skeppslista 1992, S168
* Sveriges Skeppslista 1993, S166
* Sveriges Skeppslista 1994, S176
* Sveriges Skeppslista 1995, S176
* Sveriges Skeppslista 1996, S180
* Sveriges Skeppslista 1997, S188
* Sveriges Skeppslista 1998, S190
* Sveriges Skeppslista 1999, S196
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S212
* Sveriges Skeppslista 2002, S272
* Sveriges Skeppslista 2003, S280
* Sveriges Skeppslista 2004, S290
* Sveriges Skeppslista 2005, S300
* Sveriges Skeppslista 2006, S310
* Sveriges Skeppslista 2007, S340
* Sveriges Skeppslista 2008, S352
* Sveriges Skeppslista 2009, S382
* Sveriges Skeppslista 2010, S386
* Sveriges Skeppslista 2011, S400
* Sveriges Skeppslista 2012, S437
* Sveriges Skeppslista 2013, S351
* Sveriges Skeppslista 2014, S342
* Sveriges Skeppslista 2015, S337
* Sveriges Skeppslista 2016, S321
* Sveriges Skeppslista 2017, S321
  Byggd 1952
  Varv Ivar Sjöbergs Båtvarv, Kalmar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6563
  Systerfartyg Kalmar-Flundran
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,30 meter 11,30 meter
  Största bredd 2,75 meter 2,75 meter
  Djupgående - 0,98 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D2-40B
  Effekt - 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 34 passagerare
  Historik
  1952 Levererad av Ivar Sjöbergs Båtvarv som Kon-Tiki till Tage Lundgren, Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1954 Såld. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1955 Såld till Sightseeing-Boat Sjöberg & Co (Sigge Sjöberg, Ivar Nyqvist, Börje Bengtsson och Ebert Pettersson), Kalmar. Sightseeingtrafik i Kalmar.
  1962 Flyttas till Ronnebyån, traden Ronneby centrum - Ronneby Brunn - Karön.
  1964-07 Såld till Ronneby kommun, Ronneby för 24.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Ronneby centrum - Karön.
  1966-07 Omdöpt till Karö.
  1967-05 Ny huvudmaskin, av fabrikat, Daimler-Benz AG, 42 hk, 31 kW, installeras.
  1974 Såld till Karlshamns kommun, Fritidsnämnden, Karlshamn. Trafik på traden Hamnen - Kastellet. Kallas allmänt för "Paddan".
  1999 Såld till Esilstuna kommun, Torshälla Stads Förvaltning, Eskilstuna för 125.000 SEK och omdöpt till S:t Olof. Trafik på traden Torshälla - Eskilstuna.
  2007 Renoverad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D2-40B, 40 hk, 29 kW, installeras.
  2016 Trafik i Strömsholms kanal då Eskilstuna kommun renoverar slussportar i Torshälla.
  2020-08-17 Såld till Bergasmén AB, Håkan Larsson, Eskilstuna.
  2021-05-07 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Kon-Tiki. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
Tillbaka till Karlshamns kommun
Tillbaka till Torshälla Stads Förvaltning
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.