Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lote
Lote vid Söderholm, Värmdö 2022-06-17
Lote vid Söderholm, Värmdö 2022-06-17
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1962
  Varv Ulstein Mekaniske Verksted AS, Ulsteinvik, Norge
  Varvsnummer 19
  Registernr 15587
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7398535
  Signal Norsk signal LGMK, numera svensk SMUZ
  Systerfartyg Losna, Firda, Davik
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,37 meter 31,49 meter
  Största bredd 8,57 meter 8,72 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 164/- 294/122
  Maskineri 2 x Deutz 2 x Scania DI13
  Effekt 310 hk, 228 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 193 passagerare 12 passagerare
   18 personbilar 50 ton
  Historik
  1962-06-20 Levererad av Ulstein Mekaniske Verksted AS som Lote till Fylkesbåtene i Sogn og Fjordane A/S, Bergen, Norge. Hemort Florø. Norsk signal LGMK. Döpt av Aslaug Bollan. Trafik på traden Kaupanger - Årdalstangen.
  1966 Insatt i trafik på traden Solvorn - Ornes - Årdalstangen.
  1969 Insatt i trafik på traden Anda - Lote.
  1972 Insatt i trafik på traden Haukå - Bjørnset.
  1987 Insatt i trafik på traden Dale - Eikenes.
  1991 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DN 11, 416 hk, 306 kW, installeras.
  1991 Insatt i trafik på traden Dale - Eikenes - Standnes.
  1993 Ombyggd. Överbyggnaden höjs för att få bättre frihöjd på bildäck, därtill tillkommer en passagerarsalong på övre däck.
  1997-08 Ny hemort Måløy.
  2001 Övergår till att vara reservfärja. Upplagd vid Solund Verft.
  2002-11-11 Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 1,0 milj NOK. Hemort Stavsnäs. Svensk signal SMUZ. Godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2003-04 Ombyggd av Ullmek med en ny klaff vid fören.
  2004 Skrovet målas rött.
  2006 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12 59 M08P, 800 hk, 588 kW installeras av Ullmek.
  2009-03-31 Såld till Ressel Rederi AB, Trelleborg för 3,5 milj SEK. Hemort Stavsnäs. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.
  2010-10-19 Vid anlöp av Löka brygga, Möja kl. 09.55 under en godstur hamnar man fel i den hårda sydliga vinden och driver in på det grunda området invid bryggan och skadar babords propeller. Går för egen maskin till Stavsnäs där omlastning till Queen sker. Queen ersätter i godstrafiken i väntan på reparation vid Tenö varv AB.
  2022-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Mälarvarvet AB, Stockholm.
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Ressel Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.