Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Merilintu-Havsfågeln
Ornö Kurir vid Mickelsland, Dalarö 2009-05-24
Ornö Kurir vid Mickelsland, Dalarö 2009-05-24
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
* Redaren 1/1997, S6-7
  Byggd 1969
  Varv Hollming OY, Raumo, Finland
  Varvsnummer 4190
  Registernr 14875
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8634168
  Signal SGBP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 47,27 meter 47,27 meter
  Största bredd 9,43 meter 9,43 meter
  Djupgående 3,50 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 228/73 259/89
  Maskineri - 2 x Wärtsilä 514 TK
  Effekt - 980 hk, 720 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 360 passagerare 148 passagerare
   35 personbilar 25 personbilar
  Historik
  1969-09 Levererad av Hollming OY som Merilintu-Havsfågeln till Tie- ja vesirakennushallitus / Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, Helsingfors, Finland. Hemort Vaasa - Vasa.
  1975-05 Ny hemort Oulu - Uleåborg.
  1996-08 Såld via anbud till Bengt Karlström, Brändö.
  1996-08-20 Bengt Karlström bildar tillsammans med Ingmar Törnroth Rederi AB Havsfågeln, Brändö som övertar fartyget. Omdöpt till Havsfågeln. Färjan hämtas i Uleåborg.
  1996-08-28 Ankommer till Mariehamn.
  1996-09-20 Såld till Ornö Sjötrafik AB, Ornö för 1,35 milj SEK och omdöpt till Ornö-Kuriren. En 2 ton tung militärramp monteras vid färjans ena ände. Transport av militära fordon i skärgården.
  1996-09 Omdöpt till Ornö Kurir efter två veckor.
  1997-01-15 Premiärtur kl. 15.00 på leden Dalarö - Hässelmara, Ornö. Innan premiärturen lyfts den stora militärrampen av.
  2005-01 Ombyggd vid Skillinge Marin AB, Simrishamn. Modernisering av passagerarutrymmen samt nya huvudmaskiner installerade. Godsfärjan Queen ligger som reservfärja vid Hässelmara, Ornö under maskinbytet.
Tillbaka till Ornö Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.