Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Munkedal
Bohemian vid Pampas Marina, Solna 2006-10-06
Bohemian vid Pampas Marina, Solna 2006-10-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kontrakt från EMV
* Svensk Sjöfarts Tidning 22/1967, S1170
* Båtologen 2/2018, S90-91
  Byggd 1896
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 106
  Registernr 2970
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5051406
  Signal JGRS, numera SFOI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,07 meter 36,56 meter
  Största bredd 6,28 meter 6,28 meter
  Djupgående 3,20 meter 3,20 meter
  Brt/Nrt 164/112 199/112
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin -
  Effekt 225 hk, 165 kW 367 hk, 270 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1896-03-19 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Munkedals AB, Munkedal. Kontrakterad byggnadskostnad 70.400 kr.
  1896-12-02 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Munkedal till Munkedals AB, Munkedal. Trafik som last- och passagerarfartyg på traden Göteborg - Munkedals hamn.
  1920-07 Kantrar vid sjösättning efter en reparation.
  1931-01 Strandar utanför Klädesholmen och springer läck. Får betydande bottenskador. Bärgas och förs till varv för reparation.
  1939 Upplagd.
  1943-03-19 Såld till Pehr Erik Santesson, Grisslehamn för 55.000 SEK.
  1944-06 Omdöpt till Österlen och hemorten ändrad till Ystad.
  1947-02-27 Överförd till Rederi AB Sante, Ystad för 70.000 SEK.
  1948-04-24 Såld till Gösta Wassgren, Västervik för 15.000 SEK och omdöpt till Ostkusten. Trafik på traden Västervik - Stockholm.
  1948-12-20 Såld till A.W. Abrahamsson, Göteborg för 55.000 SEK och omdöpt till Bremö. Ombyggd vid Gustaf Berndtssons mekaniska verkstad, Skärhamn till tremastskonare. Motoriserad med en Bolinder-Munktellmotor på 150 hk, 110 kW. Används vis sillfiske vid Island.
  1951-12-27 Såld till Finn G Mellin, Göteborg för 165.000 SEK.
  1955 Ny maskin, av fabrikat Alpha, installeras.
  1959 Ombyggd och förlängd 5,5 meter till 35,48 meter. Nytt tonnage 199/113.
  1964-05 Karl O Stoltz blir ny huvudredare för fartyget.
  1967-04-28 Såld till Harald Agnar Johansson, Göteborg för 85.000 SEK.
  1974-02-28 Såld till AB Sjölinjer, Visby för 100.000 SEK och omdöpt till Maj.
  1979-07-14 Såld till Jan-Chart AB, Stockholm för 5.000 SEK.
  1982 Omdöpt till Bohemian.
  1987-01 Såld till Kerstin Melin, Norsborg för 1.000 SEK. Upplagd i Årstadal, Stockholm.
  ? Flyttad till Ulvsundasjön vid Pampas Marina, Solna.
  2007-05-16 Såld till Christofer Bergström, Solna.
Tillbaka till Munkedals AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.