Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Avance
Svea af Bohuslän i Sotenkanalen, Sotenäs 2013-07-09
Svea af Bohuslän i Sotenkanalen, Sotenäs 2013-07-09
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1994, S44
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-11-04 PN
* Fredrik Åberg, EMA 2009-07-12, KN
* Båtologen 6/2016, S388
* Ångbåten 4/2018, S23
  Byggd 1904
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 311
  Registernr 5700
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVGF, numera SGVW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,20 meter 20,16 meter
  Största bredd 4,90 meter 5,10 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt - 51/15
  Maskineri 1 x Avancemotor 1 x Scania DSI 11 R82
  Effekt - 229 hk, 168 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 54 passagerare
  Historik
  1904 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Avance till J. V. Svenssons Motorfabrik, Augustendal. Trafik mellan Augustendal i Nacka och Slussen.
  1914 Omdöpt till Avance II.
  1936-04-15 Läggs upp.
  1937 Såld till Marinförvaltningen för 7.000 kr och omdöpt till Märsgarn. Personaltransporter vid Hårsfjärden för Stockholms Örlogsvarv.
  1980 Såld till A-M Rehbinder.
  1980 Såld till Restaurang AB Pankakshuset, Stockholm.
  1987 Omdöpt till Sigtuna Express.
  1992 Omdöpt till L'Avance.
  1993 Såld till Björn Östlund, Stockholm och omdöpt till Avance II. Ombyggd vid Pampas Marina, Solna. Övre våningen borrtagen.
  2000 Såld till Rederi AB Dala Husby, Dala Husby och omdöpt till Dala Husby. Stora delar av skrovet byts ut vid Oxelösunds Båtvarv. Transporteras med lastbil från Gävle till Dala Husby. Trafik på Dalälven traden Avesta - Hedemora - Dala Husby.
  2001 Ny inredning.
  2007-07-09 Såld till Klave Rederi AB, Smögen och omdöpt till Svea af Smögen.
  2008 Insatt i trafik genom Sotenkanalen.
  2009-05-22 Såld till Claes Cleasson, Sotefjorden Rederi, Smögen.
  2010-06-18 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg.
  2011 Omdöpt till Svea af Brännö.
  2011-05-06 Omdöpt till Svea af Bohuslän.
  2016-09-15 Göteborgs & Bohusläns Rederi AB byter namn till Kulturbåtarna AB, Göteborg.
  2018-11-29 Såld på konkursauktion till Bohus-Malmöns Marina AB, Bohus-Malmön för 1,2 milj SEK.
  2018-12 Såld till Bohus-Malmön Rederi AB, Bohus-Malmön.
Tillbaka till Augustendals Trafik AB
Tillbaka till Rederi AB Dala Husby
Tillbaka till Sotefjorden Rederi
Tillbaka till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB
Tillbaka till Kulturbåtarna AB
Tillbaka till Bohus-Malmön Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.