Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nystad
Nämdö
Nämdö
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-08-31 PN

* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S145
* Götaverken 1841-1941, S152
* Götaverken 125 år, 1841-1966, S124

* Lubrikatorn 4/1994, S15
* Skärgårdsbåten 2/1975, S5-6
* Skärgårdsbåten 2/1991, S18
* Skärgårdsbåten 3/1995, S19, 22-23
* Skärgårdsbåten 2/2002, S19
* Skärgårdsbåten 3/2004, S12
* Skärgårdsbåten 1/2010, S8-11

* Åbo Underrättelser 1874-08-29
* Finlands Allmänna Tidning 1874-09-02
* Göteborgsposten 1875-05-18
* Aftonbladet 1875-05-19
* Åbo Underrättelser 1875-05-22
* Helsingfors Dagblad 1875-05-26
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1875-06-28
* Aftonbladet 1875-06-29
* Göteborgsposten 1875-06-29
* Göteborgsposten 1875-06-30
* Åbo Posten 1875-07-01
* Åbo Underrättelser 1875-07-01
* Helsingfors Dagblad 1875-07-02
* Åbo Posten 1875-07-10
* Åbo Underrättelser 1875-07-10
* Dagens Nyheter 1875-07-13
* Helsingfors Dagblad 1875-07-13
* Åbo Underrättelser 1875-07-14
* Åbo Underrättelser 1876-05-08
* Åbo Underrättelser 1876-05-20
* Åbo Underrättseler 1877-03-22
* Åbo Posten 1877-04-12
* Åbo Posten 1877-05-09
* Åbo Posten 1877-07-01
* Åbo Posten 1878-07-24
* Åbo Underrättelser 1879-03-16
* Åbo Underrättelser 1880-06-30
* Åbo Underrättelser 1881-03-13
* Åbo Underrättelser 1881-05-31
* Åbo Posten 1882-03-31
* Åbo Posten 1882-05-04
* Morgonbladet 1882-05-05
* Helsingfors Dagblad 1882-05-06
* Åbo Underrättelser 1882-09-23
* Åbo Underrättelser 1884-04-30
* Åbo Underrättelser 1885-04-21
* Åbo Underrättelser 1886-05-11
* Åbo Underrättelser 1887-07-01
* Åbo Underrättelser 1887-07-19
* Åbo Underrättelser 1888-03-31
* Åbo Underrättelser 1888-05-24
* Åbo Underrättelser 1888-06-04
* Åbo Underrättelser 1888-06-05
* Helsingfors Dagblad 1888-07-05
* Åbo Underrättelser 1889-04-27
* Åbo Underrättelser 1889-07-30
* Åbo Underrättelser 1889-07-31
* Åbo Underrättelser 1890-06-10
* Åbo Underrättelser 1890-06-26
* Åbo Underrättelser 1890-09-05
* Åbo Underrättelser 1890-11-09
* Åbo Underrättelser 1890-11-26
* Åbo Underrättelser 1891-05-02
* Åbo Underrättelser 1891-07-20
* Åbo Underrättelser 1892-05-25
* Åbo Underrättelser 1892-06-01
* Åbo Underrättelser 1893-05-14
* Åbo Underrättelser 1893-06-13
* Åbo Underrättelser 1893-07-24
* Åbo Underrättelser 1893-09-05
* Åbo Underrättelser 1894-02-09
* Åbo Underrättelser 1894-04-21
* Wasa Tidning 1894-06-01
* Åbo Underrättelser 1895-05-19
* Åbo Underrättelser 1895-07-01
* Åbo Underrättelser 1895-07-06
* Åbo Underrättelser 1895-10-24
* Åbo Underrättelser 1896-03-18
* Åbo Underrättelser 1896-04-28
* Hangö 1896-05-03
* Hufvudstadsbladet 1896-05-08
* Hufvudstadsbladet 1896-07-06
* Björneborgs Tidning 1896-07-25
* Hufvudstadsbladet 1897-04-29
* Åbo Underrättelser 1898-01-22
* Hangö 1898-04-28
* Hufvudstadsbladet 1898-04-28
* Åbo Underrättelser 1898-04-29
* Åbo Underrättelser 1898-05-03
* Hufvudstadsbladet 1898-05-07
* Björneborgs Tidning 1898-05-14
* Hufvudstadsbladet 1898-06-05
* Hufvudstadsbladet 1898-07-10
* Hufvudstadsbladet 1898-09-05
* Hufvudstadsbladet 1898-10-08
* Hufvudstadsbladet 1898-10-12
* Björneborgs Tidning 1899-05-11
* Hufvudstadsbladet 1899-05-13
* Hufvudstadsbladet 1899-05-17
* Hufvudstadsbladet 1899-08-12
* Hufvudstadsbladet 1899-09-06
* Hufvudstadsbladet 1900-05-17
* Åbo Tidning 1900-06-18
* Hufvudstadsbladet 1900-06-19
* Västra Finland 1900-06-20
* Aftonbladet 1900-07-16
* Svenska Dagbladet 1900-07-18
* Dagens Nyheter 1900-08-10
* Åbo Underrättelser 1900-08-11 
* Åbo Tidning 1900-08-12
* Aftonposten 1900-08-13
* Björneborgs Tidning 1900-08-14
* Åbo Underrättelser 1900-10-11
* Stockholmstidningen 1901-01-23
* Åbo Tidning 1901-03-25
* Aftonbladet 1901-03-26
* Dagens Nyheter 1901-03-26
* Hufvudstadsbladet 1901-03-26
* Stockholmstidningen 1901-03-26
* Svenska Dagbladet 1901-03-26
* Svenska Dagbladet 1901-04-03
* Aftonbladet 1901-04-26
* Åbo Tidning 1901-05-02
* Aftonbladet 1901-05-03
* Stockholmstidningen 1901-05-04
* Svenska Dagbladet 1901-05-04
* Västra Finland 1901-05-04
* Aftonbladet 1901-05-07
* Dagens Nyheter 1901-05-07
* Stockholmstidningen 1901-05-07
* Svenska Dagbladet 1901-05-07
* Svenska Sjöfartstidning 1901-05-07
* Aftonbladet 1901-05-10
* Dagens Nyheter 1901-05-10
* Aftonbladet 1901-05-14
* Svenska Dagbladet 1901-05-15
* Dagens Nyheter 1901-05-17
* Dagen 1901-05-21
* Aftonbladet 1901-07-12
* Dagens Nyheter 1902-05-06
* Aftonbladet 1902-05-12
* Svenska Dagbladet 1902-05-12
* Aftonbladet 1902-06-21
* Svenska Dagbladet 1903-07-03
* Svenska Dagbladet 1905-07-01
* Svenska Dagbladet 1906-07-10
* Svenska Dagbladet 1906-12-20
* Svenska Dagbladet 1907-01-23
* Svenska Dagbladet 1907-04-27
* Svenska Dagbladet 1908-03-11
* Svenska Dagbladet 1911-10-31
* Svenska Dagbladet 1915-01-09


* Sveriges Skeppslista 1905-06, S180
* Sveriges Skeppslista 1908, S88 Nämdö, Ångf.ab Stockholm-Ingarö i likvidation, Stockholm, 31,12 x 5,36 x 2,38 meter, 144/96, 180 hk
* Sveriges Skeppslista 1910, S88
* Sveriges Skeppslista 1911, S50 Elektra III, Elektr.Svetsningsab. i Stockholm, Stockholm, rp 10
* Sveriges Skeppslista 1913, S54 143/89
* Sveriges Skeppslista 1915, S56
* Sveriges Skeppslista 1917, S128 Öhrviken I, Öhrvikens AB, Öhrviken
* Sveriges Skeppslista 1919, S128 79,00/5,26, 31,14 x 5,30 x 2,38 meter
* Sveriges Skeppslista 1921, S128
  Byggd 1875
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 194
  Registernr 3929
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMKH
  Systerfartyg Salo
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,59 meter 31,14 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,30 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,38 meter
  Brt/Nrt 200/- 79/5
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt 180 hk, 132 kW 180 hk, 132 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 130 passagerare -
  Historik
  1874-08 Beställd.
  1875-05-14 Sjösatt.
  1875-06-28 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstads AB som Nystad till Salo Ångbåts AB, Åbo, Finland.
  1875-06-30 Lämnar Göteborg på leveransresan till Åbo via Göta kanal och Stockholm.
  1875-07-10 Anländer på förmiddagen för första gången till Åbo, Finland.
  1875-07-15 Insatt i trafik på traderna Åbo - Dalsbruk - Strömma - Kirjakkala - Tuiskula och Åbo - Nystad.
  1877-05-08 Salo Ångbåts AB fusioneras med Åbo Läns Kustångfartygs AB, Åbo, Finland, som övertar fartyget. Trafik på traden Åbo - Attu - Skinnarvik - Dalsbruk - Vestlax - Strömma.
  1882-05-02 Grundstöter i Qvidja sund, Pargas vid färd från Dalsbruk mot Åbo. Dras loss av ångfartyget Aino och kan sedan för egen maskin fortsätta färden till Åbo.
  1888-05 Ombyggd och renoverad. Ny ångpanna installeras. Ny inredning i passagerarsalongen. Sex nya hytter byggs samt en damsalong på akterdäcket.
  1888-06-05 Flyttas till traden Åbo - Salo - Strömma - Hangö - Ekenäs (Raseborg) - Helsingfors. Även trafik en dag i veckan på traden Helsingfors - Porkala - Fagervik.
  1889-07-29 Grundstöter ca. kl. 13.30 vid "Sista Styvern" och fastnar i leran vid färd från Åbo mot Sunnanå. Bogserbåten Hallåh misslyckas med att dra loss fartyget och bogsertrossen trasslar istället in sig i Nystads propeller. Ca. kl. 17.00 dras fartyget loss av ångfartyget Ola och kan sedan fortsätta resan. Vid ankomst till Åbo tas fartyget upp på slip för att lossa den intrasslade bogsertrossen.
  1890-09-02 Grundstöter i tjock dimma i närheten av Lappdal vid färd från Salo mot Åbo. Dras loss någon timme senare av ångfartyget Aino och kan därefter fortsätta färden till Åbo.
  1890-11-07 Grundstöter utanför Torsö, Raseborg. Kan ta sig loss för egen maskin ca. fyra timmar senare efter att runt 100 säckar mjöl lossats. Orsak till grundstötningen är att man gått fel sida om en prick.
  1893-06 Flyttas till traden Åbo - Nystad - Raumo - Björneborg - Kristinestad - Wasa.
  1894-04 Ombyggd vid Åbo Mekaniska Verkstad. Bland annat flyttas försalongen upp på däck.
  1895-05 Flyttas till traden Åbo - Skinnarvik - Dalsbruk - Hangö - Ekenäs - Barösund - Helsingfors.
  1896-05 Traden ändras till Björneborg - Nystad - Åbo - Dalsbruk - Hangö - Ekenäs - Helsingfors.
  1898-06 Flyttas till traden Helsingfors - Porkala - Torbacka - Fagervik - Barösund - Lagmansboda torp (Raseborg). Höst och vår trafik på traden Helsingfors - Åbo - Björneborg.
  1899-11 Upplagd i Åbo efter avlsutad trafik.
  1900-05 Utbjuds till salu.
  1900-08 Såld till Blidö Ångbåts AB, Stockholm för 27.000 SEK och omdöpt till Blidö. Det nystartade rederiet har dock svårt att få ihop pengar så fartyget blir kvar i Åbo över vintern. Köpet avbryts på våren och rederiet försätts i likvidation.
  1901-03-23 Såld till Ångfartygs AB Stockholm-Ingarö-Nämdö, Stockholm för 35.000 FIM (25.000 SEK) och omdöpt till Nämdö. Ny hemort Stockholm.
  1901-05-01 Lämnar Åbo på kvällen för leveransresa till Stockholm.
  1901-05-05 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Saltsjöbaden - Älgö - Gåsö - Ingarö - Nämdö - Runmarö (Vånö). Grundstöter ca. kl. 17.15 vid Västanviks brygga, Nämdö vid färd från Runmarö mot Stockholm med ca. 40 passagerare ombord. Dras loss ca. kl. 03.00 av bogserångaren Hero från Stockholms Transport & Bogserings AB och kan därefter, för egen maskin, fortsätta färden till Stockholm dit man ankommer kl. 09.00. Grundstötningen beror på lågt vattenstånd. Ersätts under reparationen av ångfartygen Köping, Brage och Frey.
  1901-06-11 Ommätt. Nya mått 31,12 x 5,36 meter. Nytt tonnage 148/105.
  1902-04 Ombyggd och renoverad vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. En matsalong för 24 sittande matgäster byggs istället för det stora lastutrymmet. Flera hytter och matsalongen på mellandäck görs om till ett större utrymme för passagerare. Skrovet förstärks och ångmaskinen förbättras.
  1902-04-28 Ommätt. Mått 31,12 x 5,36 meter. Nytt tonnage 144/96.
  1907-01-31 Ångfartygs AB Stockholm - Ingarö - Nämdö träder i likvidation. Fartyget upplagt.
  1910-05-17 Såld till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm, Stockholm och omdöpt till Elektra III. Tjänstgör som verkstadsfartyg.
  1911-10-28 Ommätt. Mått 31,12 x 5,36 meter. Nytt tonnage 143/89.
  1915-01-08 Kolliderar på morgonen i tjock dimma utanför Karlshäll, Långholmen, Stockholm med ångfartyget Nya Upsala. Elektra III kör in i babordssidan på Nya Upsala, som får ett stort hål runt en meter ovanför vattenlinjen. Efter kontroll av skadorna fortsätter Nya Upsala färden till Uppsala för att läggas upp för vintern. Elektra III får bara små skador på fören.
  1916-09 Uthyrd till AB Palmgren & Co, Luleå. Används i sex veckor för bogsering av pråmar mellan Luleå och Kemi.
  1916-12-04 Såld till Öhrvikens AB, Bureå för 50.500 SEK och omdöpt till Öhrviken I. Ny hemort Öhrviken. Används som bogserbåt.
  1919 Upplagd på hösten efter att en inspekton visat att fartyget inte är i sjövärdigt skick.
  1922-11-28 Såld till O.K. Ohlsson, Ällön och Albin Augustin, Sävenäs för 1.500 SEK. Ombyggd till pråm vid Bonässund slip, Örnsköldsvik.
  1924 Avförd från registret.
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm-Ingarö-Nämdö
Tillbaka till Elektriska Svetsnings AB i Stockholm
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.