Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Odin
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Pål Ulsteen, EMA, 2006-10-06 PN
* Ångbåten 43, sep 1978, S26-28
* Ångbåtarna på Storsjön, 1978, S10, 16, 22, 26, 37-41
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S182
  Byggd 1861
  Varv Fabriken ved Nidelven, Trondheim, Norge
  Varvsnummer 3
  Registernr 2367
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 32,26 meter -
  Största bredd 4,10 meter -
  Djupgående 1,00 meter -
  Brt/Nrt 81/39 -
  Maskineri 1 x Nidelvens ångmaskin -
  Effekt 25 nhk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 206 passagerare -
  Historik
  1858-12-04 Beställd av riksdagsman Gustaf Eriksson, Mörsil på uppdrag av Jemtlands Kommunikationsbolag. Fartyget byggs på en nybyggd slip i Kvitsle, Mattmar vid Indalsälvens utlopp i Storsjön.
  1861-06-05 Sjösatt vid Kvitsle. Ångmaskinen och ångpannan fraktas via landsväg från Trondheim till Kvitsle.
  1861 Levererad av Fabriken ved Nidelven som Odin till Jemtlands Kommunikationsbolag, Östersund.
  1862 Insatt i trafik på Storsjön, traden Storviken - Östersund - Kvitsle.
  1867 Jemtlands Kommunikationsbolag går i konkurs. Ett konsortium av redare och sjömän övertar fartyget. Man utökar trafiken med fraktfart och framförallt timmerbogsering.
  1873 Såld till det nybildade Storsjöns Ångbåts AB, Östersund.
  1896 En ångcylinder spricker. Upplagd i tre veckor för reparation.
  1898 Ny ångpanna installeras.
  1910 Upplagd.
  1913 Såld för 1.600 kr. Ångmaskinen och ångpannan tar ur.
  1913 Såld till trävaruhandlaren C. Åhsman för 400 kr. Används som virkespråm.
  1916 Upphuggen. Ångarens salutkanoner, klocka och skeppsur finns bevarade på Jemtlands Läns Museum.
Tillbaka till Jemtlands Kommunikationsbolag
Tillbaka till Storsjöns Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.