Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Olga
Victoria vid Dremo brygga, Näshulta
Victoria vid Dremo brygga, Näshulta
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Skärgårdsbåten 4/1991, S29


* Jönköpingsposten 1888-06-14
* Jönköpingsposten 1889-05-24
* Jönköpingsposten 1890-05-21
* Svenska Dagbladet 1891-02-11
* Nya Wermlandstidningen 1892-04-09
* Nya Wermlandstidningen 1892-05-19
* Nya Wermlandstidningen 1892-09-10
* Nya Wermlandstidningen 1893-05-27
* Nya Wermlandstidningen 1894-06-02
* Roslagsbladet 1894-11-30
* Östhammars Tidning 1894-12-11
* Aftonbladet 1894-12-13
* Roslagsbladet 1894-12-14
* Östhammars Tidning 1894-12-14
* Östhammars Tidning 1894-12-18
* Roslagsbladet 1894-12-21
* Östhammars Tidning 1895-05-31
* Östhammars Tidning 1895-06-07
* Norrlandsposten 1895-06-10
* Fyris 1897-09-03
* Dagens Nyheter 1903-02-05 
* Sundsvallsposten 1903-02-05
* Sundsvallsposten 1903-05-19
* Dagens Nyheter 1903-05-24
* Aftonbladet 1904-05-18
* Roslagens Tidning 1904-05-20
* Östgöten 1904-08-17
* Norrköpings Tidningar 1905-03-03
* Svenska Dagbladet 1924-03-13

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S252
* Sveriges Skeppslista 1908, S114, Victoria, Ångf.ab. Södermanland, Nyköping, 50 hk, 42,93/26/92, 16,38 x 3,73 x 1,80 meter
* Sveriges Skeppslista 1910, S116
* Sveriges Skeppslista 1911, S114, A.F. Carlsson, Hedensö, Svalbo
* Sveriges Skeppslista 1913, S120
* Sveriges Skeppslista 1915, S128
* Sveriges Skeppslista 1917, S124
* Sveriges Skeppslista 1919, S124, A.F. Carlsson, Vidökna, Svalbo
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1923, S124, rp20
* Sveriges Skeppslista 1925, S126
* Sveriges Skeppslista 1927, S158
* Sveriges Skeppslista 1929, S164
* Sveriges Skeppslista 1931, S170
* Sveriges Skeppslista 1933, S168
* Sveriges Skeppslista 1935, Ej med
  Byggd 1888
  Varv Jönköpings Mekaniska Werkstads AB, Jönköping
  Varvsnummer -
  Registernr 4348
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,38 meter 16,38 meter
  Största bredd 3,73 meter 3,73 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt - 43/27
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin 1 x Jönköpings ångmaskin
  Effekt 40 hk, 29 kW 50 hk, 38 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 110 passagerare -
  Historik
  1888 Byggd på spekulation av Jönköpings Mekaniska Werkstads AB som Olga. Hemort Jönköping. Trafik i verkstadens regi på traden Jönköping - Huskvarna samt lokaltrafik på Munksjön.
  1892-04 Såld till grosshandlare Teodor Traung, Arvika och omdöpt till Victoria. Ny hemort Arvika. Trafik på Glafsfjorden, traderna Arvika - Stavnäs och Arvika - Sulvik.
  1894-11-29 Såld till Norra Roslagens Ångslups AB, Östhammar för 8.500 SEK. Ny hemort Östhammar.
  1894-12-14 Anländer för första gången till Östhammar efter att ha gått från Arvika via Göta kanal, Södertälje kanal och Stockholm.
  1895-06-05 Insatt i trafik på traderna Östhammar - Älvnäs - Öregrund och Östhammar - Hargshamn - Herräng.
  1903-02 Utbjuds till salu för 12.000 SEK.
  1903-05-27 Utbjuds till salu på en offentlig auktion.
  1904-05 Såld till Ångfartygs AB Södermanland (C.A. Winblad), Nyköping för 8.000 SEK. Ny hemort Nyköping. Trafik på traden Nyköping - Sävsundet - Trosa.
  1905 Ombyggd. Ny ångpanna installeras.
  1911 Såld till Anders Fredrik Carlsson, Hedensö. Ny hemort Svalbo. Trafik för Näshulta Kanal- & Ångbåts AB på Näshultasjön, traden Bälgviken - Svalboviken.
  1921 Bolaget i likvidation.
  1929 Upplagd.
  1936 Skrotad.
Tillbaka till Teodor Traung
Tillbaka till Norra Roslagens Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Södermanland
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.