Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Orust
Orust
Orust
Foto: Från Tony Nordesjös samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 26, maj 1974, S509-511
* Ångbåten 65, okt 1986, S8-10
* Kontrakt från EMV
  Byggd 1905
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 127
  Registernr 4364
  Fartygstyp Lastmotorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 21,64 meter -
  Största bredd 4,48 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 58/26 -
  Maskineri 1 x Avancemotor -
  Effekt 50 hk, 37 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1904-09-03 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för leverans av ett fartygsskov med leverans 3 januari 1905. Kontrakterad byggnadskostnad 17.200 kr.
  1905-03 Sjösatt.
  1905-11 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Orust till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Maskinen installeras vid Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand. Total byggnadskostnad 35.000 kr. Trafik som lastfartyg i området kring Tjörn och Orust.
  1909 Ny huvudmaskin, av fabrikat Avance, installeras.
  1921 Såld till Axel Brynolf, Göteborg.
  1922-09 Såld till De Norska Fabrikker A/S, Fredrikstad, Norge och omdöpt till Denofa I. Tonnage 57 brt.
  1932-04 Såld till A/S Alva, Spjaerøy, Fredrikstad och omdöpt till Alva II. Fraktbåt på Østlandet.
  1936-05 Ombyggd. Troligen ny huvudmaskin. Tonnage 46 brt.
  1938-05 Såld till Hans Sæbø, Bergen. Fraktbåt på Vestlandet.
  1940 Såld till Nils Halvorsen A/S, Porsgrunn och omdöpt till Miriam IV. Lasttrafik på traden Porsgrunn - Oslo.
  1941 Ombyggd. Nytt tonnage 49 brt.
  1953-11 Såld till Trygve Tveita, Røyksund och omdöpt till Vimar. Hemort Haugesund. Fraktbåt på Vestlandet.
  1955-05 Såld till Johan Naustvik, Normedal. Hemort Haugesund.
  1964-07 Såld till John Jørgensen, Haugesund.
  1969-09 Såld till Ragnvald Lodden, Torvastad, Haugesund. Trafik med sandlaster i Haugesundsområdet.
  1973 Såld till Paulsen Mekaniske Verksted, Kopervik. Hemort Haugesund. Blir liggandes overksam vid Nygård på Karmøy. Förfaller med och mer och efter några år är skrovet i så dåligt skick att man kan slå hål i det med en slägga.
  1985-10-26 Sänks i Nedstrandsfjorden utanför Karmøy norr om Stavanger. Före sänkningen tas maskinen ut och masten avlägsnas.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.