Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Oscar Dickson
Bellevue i Helsingborg 1955-07-14
Bellevue i Helsingborg 1955-07-14
Foto: Dag Almén. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-22 PN
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S186
* Sveriges Skeppslista 1908, S90
* Sveriges Skeppslista 1910, S90
* Sveriges Skeppslista 1911, S88
* Sveriges Skeppslista 1913, S92
* Sveriges Skeppslista 1921, S96
* Sveriges Skeppslista 1929, S128
* Sveriges Skeppslista 1941, S120
* Sveriges Skeppslista 1945, S118
* Sveriges Skeppslista 1947, S122
* Sveriges Skeppslista 1949, S132
* Sveriges Skeppslista 1951, S106
* Sveriges Skeppslista 1955, S108
  Byggd 1877
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 276
  Registernr 623
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HNRF, senare SFXD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 43,10 meter 43,10 meter
  Största bredd 6,42 meter 6,51 meter
  Djupgående 4,00 meter 4,00 meter
  Brt/Nrt 301/207 363/235
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 440 hk, 323 kW 440 hk, 323 kW
  Toppfart 12,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Lindholmens Varv som Oscar Dickson till Göteborg - Strömstads Ångbåts AB, Göteborg. Trafik på traden Göteborg - Strömstad.
  1892-06-03 Ommätt. Nytt tonnage 304/222.
  1898-11-04 Göteborg - Strömstads Ångbåts AB ombildas till Göteborg - Strömstads Förnyade Ångbåts AB, Göteborg.
  1900-05-08 Ommätt. Nya mått 43,10 x 6,57 meter. Nytt tonnage 300/205.
  1903 Ombyggd. Ny ångpanna installeras.
  1903-11-28 Ommätt. Nya mått 43,10 x 6,51 meter. Nytt tonnage 301/207.
  1907-03-12 Såld till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla.
  1919-04-28 Ommätt. Nytt tonnage 299/206.
  1922-12 En brand utbryter ombord. Inredningen akterut förstörs och två kvinnor omkommer.
  1923-04-28 Ommätt. Nytt tonnage 304/210.
  1927-01-15 Kolliderar kl. 07.30 i Oslofjorden med det norska ångfartyget Alpha. Oscar Dickson får ett stort hål på styrbords sida för om kommandobryggan och sjunker. Bärgas och genomgår en grundlig reparation om modernisering vid Lindholmens varv i Göteborg.
  1927-06 Reparationen klar. Omdöpt till Oslo.
  1923-04-28 Ommätt. Nytt tonnage 322/216.
  1935-08-08 Ommätt. Nytt tonnage 322/199.
  1935-12-07 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten.
  1940-04 Under gång i Sälöfjärden ådrar sig fartyget kraftiga skador pga isläget och sätts på grund för att inte sjunka. Repareras och återkommer i trafik.
  1946-05-03 Ommätt. Nytt tonnage 318/188.
  1950-03 Ångbåts AB Bohuslänska Kusten försätts i konkurs.
  1950-06-16 Såld på auktion till sjökapten Knud Valdemar Krieger Nordentorph, Uddevalla för 34.500 SEK.
  1950-07-01 Såld till Nya Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla för 34.500 SEK.
  1952-03 Nya Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla.
  1952 Moderniseras. Oljeeldning installeras och kommandobryggan byggs in.
  1952-05-07 Ommätt. Nytt tonnage 363/236.
  1952 Utchartrad för trafik mellan Luleå och Vasa, Finland.
  1953 Åter i trafik i Bohuslän.
  1954 Trafik i Öresund.
  1954-08-12 Såld till AB Sundfart, Helsingborg för 150.000 SEK och omdöpt till Bellevue.
  1956-10-18 Såld till Eckhardt & Co, Ballindam, Hamburg, Västtyskland för £ 5.000 (72.300 SEK) för skrotning. Fartyget överlämnas i Hamburg 11 novenber.
Tillbaka till Göteborg - Strömstads Ångbåts AB
Tillbaka till Göteborg - Strömstads Förnyade Ångbåts AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bohusländska Kusten
Tillbaka till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Bohuslänska Kusten
Tillbaka till AB Sundfart
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.