Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Oscarshamn
Sigrid II
Sigrid II
Foto: Vykort. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-22 PN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2010-08-10, PN
* Barometern 1875-03-19
* Post- och Inrikes Tidningar 1877-04-10




* Länspumpen 3/1998, S6-7
* Svensk kustsjöfart 1840-1940, S97, 247
* Kalmarsunds vita båtar, S174-179
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S186
* Sveriges Skeppslista 1908, S90
* Sveriges Skeppslista 1910, S90
* Sveriges Skeppslista 1911, S88
* Sveriges Skeppslista 1913, S102
* Sveriges Skeppslista 1921, S104
* Sveriges Skeppslista 19
* Sveriges Skeppslista 19
* Sveriges Skeppslista 19
* Sveriges Skeppslista 19
* Sveriges Skeppslista 19
* Sveriges Skeppslista 19
  Byggd 1875
  Varv Oscarshamns mekaniska verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 129
  Registernr 635
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JBSQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,48 meter 25,48 meter
  Största bredd 4,40 meter 4,90 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 102/72 101/65
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875-03-11 Sjösatt.
  1875-05 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Oscarshamn till Rederibolaget Oscarshamn, Oskarshamn. Trafik på traden Oskarshamn - Alvedsjöbodar - Byxelkrok - Visby. Även bogsering av ankommande segelfartyg inom Oskarshamns hamn.
  1876-04-10 Flyttas efter vinteruppläggningen till traderna Oskarshamn - Figeholm - Byxelkrok - Alvedssjöbodar - Påskallavik och Oskarshamn - Sandviken - Borgholm - Kalmar.
  1877-04-25 Rederibolaget Oscarshamn går ihop med Oscarshamns Ångfartygs Rederibolag, Oskarshamn som övertar fartyget.
  1891-04-02 Oscarshamns Ångfartygs Rederibolag ombildas till aktiebolag med namnet Oskarshamns Ångfartygs AB, Oskarshamn.
  1893-07-11 Såld till J.F. Möller, Stugsund, Söderhamn för 6.000 SEK.
  1893-07-26 Såld till Per Samuel Petersson (1/2) och Per Olof Svensson (1/2), Oskarshamn för 6.000 SEK. Ny hemort Pataholm. Fortsatt trafik i norra Kalmarsund.
  1893-12 Grundstöter på Krokrevet vid inloppet till Pataholm vid färd från Borgholm mot Pataholm med en last av 14 kreatur samt styckegods. Dras loss av ångfartyget Borgholm.
  1894-03-30 Per Samuel Petersson säljer sin andel för 3.250 SEK till sin mor, änkefru Betty Petersson, Oscarkshamn.
  1894-05-16 Betty Petersson säljer sin andel på offentlig auktuon i Oskarshamn för 2.700 SEK till Gustaf Ideström, Västervik.
  1894-06-19 Per Olof Svensson säljer sin andel för 3.000 kr till Gustaf Ideström, Västervik. Ny hemort Västervik. Fartyget gör nu endast lustresor.
  1903-05-12 Överförd till Gustaf Ideströms sterbhus, Västervik. Ommätt. Nya mått 25,48 x 4,90 meter. Nytt tonnage 102/68.
  1906-08-29 Såld till John Enequist Kol och Vedaffär, Albano, Stockholm.
  1907-11-15 Renoverad. Ommätt. Nytt tonnage 101/65.
  1909-04-23 Ägaren anmäler till Kommerskollegium att fartyget är en bogserbåt.
  1912-04-03 Såld på auktion till Salmon Olschanki, Oskarshamn och omdöpt till Sigrid II. Används som bogserbåt och bärgningfartyg.
  1925-03-25 Överförd till Simon Olschanki, Oskarshamn och Leonard Olschanki, Stockholm efter att Salmon avllidit. Huvudredare Simon Olschanki. Hemort Oskarshamn.
  1927-01-31 Såld på exekutiv auktion för 335 kr till skepparen Hilding Larsson, Kolberga, Oskarshamn.
  1927-12-10 Hilding Larsson anmäler fartyget som skrotat.
Tillbaka till Rederibolaget Oscarshamn
Tillbaka till Oscarshamns Ångfartygs Rederibolag
Tillbaka till Oskarshamns Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.