Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öster-Åker
Angur i Härnösand
Angur i Härnösand
Foto: Vykort. Från Klubb Maritim Göteborgs samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1877
  Varv William Lindbergs dödsbo vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 133
  Registernr 2790
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGHB, senare SDCK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,55 meter 27,54 meter
  Största bredd 5,17 meter 5,17 meter
  Djupgående 1,90 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 86/58 85/8
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Härnösands MV ångmaskin
  Effekt 100 hk, 74 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1877-04-07 Sjösatt.
  1877-05-09 Levererad av William Lindbergs dödsbo vid Södra Varvet som Öster-Åker till Ångbåts AB Skärgården, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1877-05-14 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Vaxholm - Eriksö - Kullö - Resarö - Svinningelandet - Tuna - Brevik - Marsättra - Skeppsdal.
  1878 Traden förlängs till Bolby och Marum på Ljusterö.
  1880-10-19 Kolliderar kl. 14.30 på Strömmen, Stockholm med ångslupen John vid färd från Karl XII:s torg mot Vaxholm. John, som trafikerar traden Nationalmuseum - Gustaf III:s staty, får en kraftig stöt så två av dess passagerare ramlar överbord. Efter att passagerarna tagits upp kan de båda fartygen fortsätta sina respektive färder. John får ganska stora skador på skrovet medan Öster-Åker klarar sig nästan helt utan skador.
  1890-02-27 Såld på auktion till handlaren Johan Ahlin, Stockholm för 17.010 SEK.
  1890-03 Såld till Ångbåts AB Stockholm - Utö, Utö för 17.010 SEK och omdöpt till Utö. Ny hemort Utö. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Saltsjöbaden - Dalarö - Ornö - Berga - Muskö - Häringe - Utö.
  1893 Såld till Förnyade Ångbåts AB Stockholm - Utö, Utö. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Dalarö - Utö.
  1895-04 Ombyggd vid J. & C. G. Bolinders Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB på 160 hk, 118 kW installeras. Ny ångpanna och helt ny överbyggnad.
  1895-05-22 Ommätt. Mått 26,55 x 5,17 meter. Tonnage 86/58.
  1897-03-24 Ommätt. Mått 26,55 x 5,17 meter. Tonnage 90/61.
  1897-10 Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Nora. Ny hemort Nora socken. Trafik på Ångermanälven traden Nyland - Köja - Brunne - Frånö - Hallsta - Lugnvik - Sanna - Härnösand. Man vill döpa om fartyget till "Svea" men det beviljas inte utan hon får även i fortsättningen heta "Utö".
  1898-05-16 Ommätt. Mått 26,75 x 5,16 x 1,90 meter. Tonnage 68/36.
  1899-12-08 Grundstöter ca. kl. 09.00 i tät dimma utanför Veda, söder om Ramvik, vid färd från Nyland mot Härnösand. Starka strömmar, vind och is gör så att fartygets akter svänger mot land och efter ett tag står man fastkilad på tvärs i älven. Ångbogseraren Undine sänds till platsen och lyckas efter ca. fyra timmas arbete dra loss fartyget. Utö bogseras sedan av Undine till Härnösand, där fartyget tas upp på slip för kontroll.
  1905-05-10 Ommätt. Mått 26,75 x 5,16 meter. Tonnage 69/26.
  1912-08-22 Ommätt. Mått 26,75 x 5,16 meter. Tonnage 91/41.
  1917-04-12 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand för 20.000 SEK och omdöpt till Angur. Ny hemort Härnösand. Ombyggd.
  1917-05-26 Ommätt. Mått 27,54 x 5,17 x 2,25 meter. Tonnage 109/66.
  1925-10-19 Ommätt. Mått 27,54 x 5,17 meter. Tonnage 111/60.
  1940-05-09 Såld till Kungl. Marinförvaltningen, Kommendanten i Hemsö Fästning, Härnösand för 15.000 SEK. Målas grå och används för att frakta kustartillerister till och från Hemsön.
  1947 Såld till Tellner Åströms Skrotaffär, Kramfors.
  1948 Såld till John Anton Waltari, Haparanda. Ny hemort Haparanda. Ombyggd till ångbogserare. Tonnage 85/8.
  1952-01-05 Såld till Säivis Såg AB, Säivis, Nedertorneå för 48.000 SEK. Hemort Haparanda.
  1952-01 Uthyrd under vintern 1952 och 1953 till Herman Dysholm, Seskarö. Trafik till Seskarö, Haparanda.
  1957-06-20 Såld till Skrot- & Avfallsprodukter, Torsten Johannisson, Göteborg för 26.000 SEK.
  1957-12-06 Skrot- & Avfallsprodukter, Torsten Johannisson meddelar att fartyget blivit nedskrotat.
Tillbaka till Ångbåts AB Skärgården
Tillbaka till Ångbåts AB Stockholm - Utö
Tillbaka till Förnyade Ångbåts AB Stockholm - Utö
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.