Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östersund
Östersund vid Arvesund, Östersund 2011-08-04
Östersund vid Arvesund, Östersund 2011-08-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 43, sep 1978, S26-27
* Sveriges Skeppslista 1951, S146
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1962, S96
* Sveriges Skeppslista 1963, S92
* Sveriges Skeppslista 1965, S92
* Sveriges Skeppslista 1969, S83
* Sveriges Skeppslista 1970, S80
* Sveriges Skeppslista 1971, S78
* Sveriges Skeppslista 1972, S76
* Sveriges Skeppslista 1973, S76
* Sveriges Skeppslista 1980, S94
* Sveriges Skeppslista 1981, S104
* Sveriges Skeppslista 1989, S120
* Sveriges Skeppslista 1992, S140
* Sveriges Skeppslista 1997, S134
* Sveriges Skeppslista 1998, S134
* Sveriges Skeppslista 2001, S144
* Sveriges Skeppslista 2005, S154
* Sveriges Skeppslista 2006, S158
  Byggd 1874
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 127
  Registernr 2985
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGSK, numera SHNM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,16 meter 25,16 meter
  Största bredd 4,56 meter 4,70 meter
  Djupgående - 2,01 meter
  Brt/Nrt - 88/34
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Hernösand ångmaskin
  Effekt - 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 100 passagerare
  Historik
  1874 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Östersund till Östersunds Ångbåtsbolag, Östersund. Fraktas i delar med båt till Sundsvall och därefter med hästskjutsar till stranden nedanför Stapelmohrska villan i Östersund. Byggkostnad 60.000 kr.
  1886 Ombyggd vid Minnesgärde slip. Förlängd 2,7 meter för att öka lastutrymmet. Överbyggnaden blir större, matsalen flyttas under däck och en rökhytt byggs på övre däck.
  1903 Ombyggd. Ny ångmaskin och ny ångpanna från Hernösands Mekaniska Verkstad installeras. Ny inredning. Ombyggnaden kostar 35.000 kr.
  1910 Grundstöter vid Prästgrundet. När en del av lasten lossats glider fartyget av grundet.
  1931 Såld på exekutiv auktion till Storsjöns Ångbåts AB, Östersund för 5.000 kr. Trafik som godsbåt mellan Östersund och Svenstavik.
  1953 Såld till Leander Olsson för 10.000 kr.
  1959 Såld till Tage Lindgren, Frösön för 5.000 kr.
  1960-01-09 Omdöpt till Las Vegas. Sightseeingbåt på Storsjön.
  1972-05-16 Såld på exekutiv auktion till Frösö Båtklubb, Frösön för 1.350 kr.
  1973-07-05 Såld till Per Erik Lundh, Östersund för 1.350 kr och åter döpt till Östersund.
  1976 Såld till Rolf Hallersbo, Häljesund (Grästorp).
  1983 Såld till Föreningen Bevara Ångaren Östersund, Arvesund för 7.000 kr.
  1986 Sjösatt efter 4 års renovering.
  1989 Erhåller åter passagerarcertifikat.
  2003-06-18 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Östersunds Ångbåtsbolag
Tillbaka till Storsjöns Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.