Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ran
Nocturnus i Leksand 2005-09-10
Nocturnus i Leksand 2005-09-10
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S84
* På Sjö & Älv i Dalarna, Utg 2, 2000, S279
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-10-29 PN
* Tony Nordesjö, EMA, 2006-10-11 PN
* Bengt Westin, EMA, 2007-01-13 PN
  Byggd 1877
  Varv O A Brodins varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,44 meter 17,44 meter
  Största bredd 3,64 meter 3,64 meter
  Djupgående 1,54 meter 1,54 meter
  Brt/Nrt 34/- -
  Maskineri 1 x Gefle ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW 70 hk, 51 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av O A Brodins varv som Ran till Olof August Brodin, Gävle. Trafik i Gävle.
  1878 Såld till Ångslups AB Nocturnus, Söderhamn och omdöpt till Nocturnus. Trafik i Söderhamns omgivningar.
  ? Såld till Nya Ångbåts AB Nocturnus, Söderhamn.
  1906 Ny ångmaskin från Sunds Mekaniska Verkstad installeras.
  192? Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall. Stuveribåt.
  1954 Såld till Oskar Eriksson, Sundsvall och omdöpt till Gustav. Kallas för "Blå-Gustav". Ombyggd till bogserbåt och motoriserad. Ångmaskinen ställs ut i foajén på Sunds Bruk. Sätts 1989 in i s/s Primus från Sundsvall.
  1968 Såld till Hans Kers, Leksand och omdöpt till Nocturnus.
Tillbaka till Olof August Brodin
Tillbaka till Ångslups AB Nocturnus
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Nocturnus
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.