Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saga
Saga vid Inre hamn, Karlstad 2022-08-06
Saga vid Inre hamn, Karlstad 2022-08-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-08-18 PN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-08-24 PN
* Håkan Tollesson, EMA, 2007-06-17 PN
* Arne Sundström, EMA, 2007-07-19 PN
* Arne Sundström, EMA, 2007-08-05 PN
* NWT.se, 2017-07-22 ART
* Båtar på Fryken, S73, 121
* Ångbåten 71, feb 1989, S20
* Sveriges Skeppslista 1980, S106
* Sveriges Skeppslista 1981, S116
* Sveriges Skeppslista 1989, S138
* Sveriges Skeppslista 1992, S170
* Sveriges Skeppslista 1997, S194
* Sveriges Skeppslista 1998, S196
* Sveriges Skeppslista 2001, S220
* Sveriges Skeppslista 2005, S244
* Sveriges Skeppslista 2006, S252
* Sveriges Skeppslista 2007, S272
  Byggd 1948
  Varv Norrvikens Båtvarv AB, Vätö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 5999
  Systerfartyg Stockholm Suecia
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,75 meter 15,86 meter
  Största bredd 3,20 meter 3,23 meter
  Djupgående - 0,90 meter
  Brt/Nrt - 13/11
  Maskineri - 1 x Yanmar 4LH-DTE
  Effekt - 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1948 Levererad av Norrvikens Båtvarv AB som Saga till Gunnar Sjöberg, Stockholm. Sightseeingbåtstrafik i Stockholm.
  1964 Såld till Tourist Sightseeing AB, Stockholm och omdöpt till Delfin VIII. Sightseeingbåtstrafik i Stockholms hamn.
  1969-04-30 Såld till Fryksdalens Båttrafik AB, Sunne för 45.000 kr och omdöpt till Fryksdalingen. Ny huvudmaskin, av fabrikat Perkins 6.354M, 82 hk, 60 kW, installeras. Trafik på Frykensjöarna.
  1975-05-30 Såld till Sunne Kommun, Sunne. Fortsatt trafik på Frykensjöarna.
  1982 ca. Maskinhaveri. Upplagd i ett skjul.
  1987-06-16 Såld till Fryksdalingen HB, Martin Barne och Bo Isaksson, Sunne för 1 SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Perkins 6.354, 115 hk, 84 kW, installeras.
  1988-11-09 Såld till Polare Maritime AB, Onsala och omdöpt till Lilla Jägaren. Trafik på traden Kungsbacka - Gottskär - Tjolöholm.
  1996 Upplagd på land vid Svinholmens Marina AB, Kungsbacka. Överges på uppläggningsplatsen. Ägaren hör inte av sig utan båten övergår i marinans ägor.
  2007 Såld till Tollesson Shipping HB, Brämhult och omdöpt till Saga.
  2011-05-04 Såld till Tärnaline AB, Mellerud. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
  2014-12-30 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Stina Stursk. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
  2013 Ny huvudmaskin, av fabrikat Yanmar 4LH-DTE, 150 hk, 110 kW, installeras.
  2017-07-22 Grundstöter strax efter kl. 18.00 mellan Residenstorget och Klaraborgsbron vid en stadsrundtur med ca. 30 passagerare ombord. En annan båtbuss kommer till platsen och försöker först dra loss Stina Stursk men då det misslyckas för man istället passagerarna iland. Grundstötningen beror på ovanligt lågt vattenstånd i Klarälven.
  2021-04-15 Omdöpt till Saga.
Tillbaka till Gunnar Sjöberg
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till Tollesson Shipping HB
Tillbaka till Tärnaline AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.