Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skarpö
Skarpö vid Valdemarsudde, Stockholm 2020-06-19
Skarpö vid Valdemarsudde, Stockholm 2020-06-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* SSRS Årsbok 1976, S63, PN
* SSRS Årsbok 1984, S79, PN
* Forum: Skärgårdstrafik, WEB 2009-02-27, KN
* Båtologen 1/2015, S43
  Byggd 1965
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 412
  Registernr 10565
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6501769
  Signal SLZE
  Systerfartyg Tynningö Ramsö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,88 meter 28,88 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,82 meter
  Djupgående 2,66 meter 2,66 meter
  Brt/Nrt 165/59 181/73
  Maskineri 1 x B&W Alpha 1 x MAN B&W Alpha 6L23/30
  Effekt 560 hk, 412 kW 850 hk, 625 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 273 passagerare 196 passagerare
  Historik
  1965-02-07 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Skarpö till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Ankommer till Vaxholm på leveransturen som körs av kapten Bengt Olofsson.
  1975-03-07 Grundstöter kl. 20.10 i svår dimma vid Norra Stavsudda med 60 passagerare ombord. Dras loss av räddningskryssaren Wilh. R. Lundgren från SSRS Möja.
  1983-02-17 Grundstöter på grynnan Fjärdgrund, öster om Gällnö och river upp ett stort hål i skrovet och tar in vatten. Får kraftig slagsida, men står still uppe grynnan. Efter någon timme ankommer räddningskryssaren Wilh. R. Lundgren från SSRS Möja för att bistå Skarpö. Olyckan sker i dåligt väder med kraftig snötjocka och drivis. Vid olyckstillfället har befälhavaren dessutom dålig radarbild p.g.a. snöbyar. Ingen av de 20 passagerarna skadas vid incidenten och efter ca två timmar får de åka med en lotsbåt till Sollenkroka brygga.
  1983-02-18 Räddningskryssaren Wilh. R. Lundgren försöker tillsammans med bogserbåten Gunnar att dra loss Skarpö men misslyckas. Man rekvirerar istället Stockholms hamns pontonkran Lodbrok.
  1983-02-19 Pontonkranen Lodbrok lyfter kl. 01.00 Skarpö av grundet. Man går sedan för egen maskin, assisterad av räddningskryssaren Wilh. R. Lundgren, till Finnboda Varv, Nacka för reparation.
  1986-02-14 En brand uppkommer i besättningsutrymmet vid varvsvistelse på Finnboda varv. Fartyget är vid tillfället upptaget för reparation av skrovsprickor.
  1986-02-24 Åter i trafik. Eftersom det brandskadade besättningsutrymmet inte ännu är renoverat, placeras fartyget som lokalbåt i Vaxholm varifrån besättningen lättare kan nå sina egna bostäder.
  1991 Ombyggd i Fredrikshamn, Danmark. Ny huvudmaskin, av fabrikat MAN B&W Alpha 6L23/30, 850 hk, 625 kW, installeras.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  2002 Drift och bemanning övertas av Utö Rederi AB, Utö. Trafik i Stockholms södra skärgård för Waxholmsbolaget. Förses med Utö Rederi ABs "U" i skorstenen.
  2003 Ombyggd. Bland annat byggs akterdäcket in på grund av nya EU-direktiv för fartområdet på traden till Nåttarö.
  2004 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm. Förses återigen med Waxholmsbolagets klassiska "W" i skorstenen.
  2006-11-06 En kvart efter att man lämnat Årsta havsbad på tur mot Utö får man stopp i maskin kl. 09.30 NW Bergholmen. Assisteras av godsfärjan Loke som bogserar in Skarpö till Årsta havsbad. Hårsfjärd assisterar vid förtöjningen och övertar sedan passagerarna för tur mot Utö. Felsökning och reparation sker vid Årsta havsbad och man kan efter lunch ge sig ut på en provtur.
  2007-03-01 Grundstöter NW om Prickgrundet, Sandhamn kl. 07.55 på tur mot Korsö med en passagerare ombord. Incidenten, som består av tre kraftiga smällar, beror på en kombination av fart, lågvatten och vintertrim. Det hela resulterar i skrovintryckningar, upptryckt propellerhylsa samt sprickor i akterinredning. Man förlorar för en stund manövern. Efter att man konstaterat att fartyget inte är läck tar man tar sig till Korsö där man förtöjer för att inspektera skadorna. Under eftermiddagen ankommer KBV 010 till platsen efter att Skarpös skeppare tidigare tagit kontakt med Kustbevakningen. Bogseras kl. 14.45 från Korsö av bogserbåten Mons för färd till Kummelnäs varv, Nacka dit man ankommer kl. 19.40.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2009-02-27 Grundstöter vid Trinntorps brygga, Tyresö kl. 15.45 i samband med att man lämnar bryggan. Ersätts under eftermiddagen/kvällen av Vindöga samt Vindbådan. Förtöjer vid bryggan och kvarstannar till dagen därpå då man kl. 13.20 bogseras av Tug in till Kummelnäs varv, Nacka dit man ankommer kl. 19.30. Fartyget ådrar sig skrovsprickor.
  2010-07-13 Får nytt passagerarcertifikat för 198 passagerare.
  2010-10-04 Såld på auktion till Cascad Rederi AB, Runmarö för 3,0 milj SEK. Auktionen ägde rum den 26 augusti och de andra budgivarna var Rederi AB Svenska Kusten, Stockholm och Koster Marin AB, Sydkoster.
  2014-12-12 Såld till Utö Rederi AB, Utö. Ny hemort Utö.
  2015-02-20 Får nytt passagerarcertifikat för 197 passagerare.
  2016 Ombyggd. Inbyggt akterdäck. Får D-klassning med passagerarcertifikat i D-område för 59 passagerare.
  2020-06 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm. Inbyggnaden av akterdäcket tas bort.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.