Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Susanne
Prinsen af Berg i Motala 2016-05-12
Prinsen af Berg i Motala 2016-05-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 1/2017, Skipsmatrikkelen, S3
* Båtologen 1/2013, S44
* Båtologen 3/2014, S179
* Båtologen 1/2016, S39
* Båtologen 1/2017, S44
  Byggd 1980
  Varv Wico-Boat Oy, Tesjoki, Finland
  Varvsnummer 189
  Registernr 13679
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal XP5139, SMGE, numera norsk signal LERD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,08 meter 17,08 meter
  Största bredd 4,12 meter 4,12 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 19/17 33/9
  Maskineri - 2 x Volvo Penta AD 41P
  Effekt 250 hk, 183 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart - 16 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1980 Levererad av Wico-Boat Oy som Susanne till Erik Nielsen, Århus, Danmark. Dansk signal XP5139. Trafik på traden Århus - Skødshoved - Knebelvig under marknadsföringsnamnet "Molsexpressen".
  1985-10 Såld till Peter Madsens Rederi A/S, Århus, Danmark och omdöpt till Molsekspressen. Fortsatt trafik på traden Århus - Skødshoved - Knebslvig.
  1987-04 Såld till Louis Bjerremand Grau, Samsø och omdöpt till Vejlefjord.
  1988 Såld till Anders Eklund, Strängnäs för 500.000 SEK och omdöpt till Strömsholm. Svensk signal SMGE. Ny hemort Strängnäs.
  1989 Såld till HB Strömsholms Restaurang & Kanaltrafik, Fagersta för 750.000 SEK. Ny hemort Fagersta. Trafik på Strömsholms kanal, traden Smedjebacken - Strömsholm.
  1992 Såld till Strömsholms Restaurang & Kanaltrafik AB, Fagersta för 95.000 SEK. Fortsatt trafik på Strömsholms kanal.
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta AD 41P, 400 hk, 294 kW, installeras.
  2003-06 Såld till Mona Rudén, Schenströmska Herrgården, Fagersta. Ny hemort Ramnäs.Fortsatt trafik på Strömsholms kanal.
  2006-12-06 Såld till Barken Konferens AB, Smedjebacken. Trafik på Strömsholms kanal, traden Smedjebacken - Ramnäs.
  2009-07-03 Såld till Schenströmska Herrgården Hotell & Konferens AB, Ramnäs.
  2012-03-15 Såld till MS Strömsholms Event och Sjöfart AB, Hallstahammar. Fortsatt trafik på Strömsholms kanal.
  2014-04-14 Såld till Karlstad Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Monica Zäta. Ny hemort Karlstad. Båtbusstrafik på Karlstads kanaler.
  2015 Upplagd.
  2015-12-22 Såld till Motala Kanaltrafik AB, Motala och omdöpt till Prinsen af Berg. Ny hemort Berg. Trafik på Göta kanal.
  2016-12-01 Såld till Morten Munkejord och Carin Leffler, Oslo, Norge för 950.000 SEK och omdöpt till Taube. Norsk signal LERD. Ny hemort Oslo. Fritidsbåt.
Tillbaka till Schenströmska Herrgården
Tillbaka till Barken Konferens AB
Tillbaka till MS Strömsholms Event och Sjöfart AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
Tillbaka till Motala Kanaltrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.