Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vindöga
Vindöga i Dalarö 2021-03-20
Vindöga i Dalarö 2021-03-20
Foto: Micke Asklander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1978
  Varv Götaverken-Finnboda AB, Nacka
  Varvsnummer 401
  Registernr 12336
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7720398
  Signal SFRA
  Systerfartyg Solöga
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,53 meter 27,53 meter
  Största bredd 7,20 meter 7,20 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,99 meter
  Brt/Nrt 174/64 221/78
  Maskineri 1 x Hedemora V6A 1 x Mitsubishi S6R2-T2 MPTK
  Effekt 550 hk, 404 kW 650 hk, 478 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 233 passagerare 180 passagerare
  Historik
  1977-11 Kölsträckt.
  1978-04-03 Sjösatt vid Götaverken-Finnboda AB av pontonkranen Lodbrok.
  1978-04-27 Döpt av Ingrid Nilsson, maka till finanslandstingsrådet Knut Nilsson, vid en cermoni vid Götaverken-Finnboda.
  1978-04 Levererad av Götaverken-Finnboda AB som Vindöga till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1978-06-09 Premiärtur.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  1994-06-13 Grundstöter vid passage mellan Grötskär och Rävskär kl. 17.45 på resa mellan Solvik och Kymmendö. Efter att undersökt och inte upptäckt något läckage eller onormala vibrationer, fortsatt turen.
  1995-07-11 Grundstöter utanför Nämdöböte brygga, Nämdö kl. 12.28. Inga skador upptäckta och därför fortsatt turen mot Stavsnäs.
  1997-06-06 Kolliderar med ångfartyget Saltsjön utanför Kastellholmen kl. 15.39. Båda fartygen hade lämnat kaj vid Skeppsbron/Strömkajen och när man passerar strax syd om Kastellholmen påbörjar Saltsjön en babordsgir. Vindöga avger då uppmärksamhetssignal vilket leder till att Saltsjön börjar backa och gira styrbord. Resultatet blir att Saltsjön med sin babords bog träffar Vindöga på hennes styrbordssida. Vindöga får några krossade fönster, men inga passagerare kommer till skada. Saltsjön anses senare som vållande.
  2000-08-04 Får maskinhaveri vid Långvik, Runmarö på tur mellan Stavsnäs och Sandhamn. Bogseras till Stavsnäs av taxibåten Mio. Bogseras senare på eftermiddagen till Stockholm av räddningskryssaren Oscar Falkman. Utanför Djurgården kör en fritidsbåt mellan båtarna och rakt in i bogservajern. De båda pojkarna ombord på fritidsbåten får lindriga skador när vindrutan skalas av av bogervajern.
  2000 Ombyggd på Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Ny huvudmaskin, av fabrikat Mitsubishi S6R2, 650 hk, 478 kW, installerad. Ny salong tillbyggd på övre däck, samtliga passagerarutrymmen får ny inredning. Stäven ombyggd för att kunna göra stävtillägg. Försedd med blå/gula stripes och får fartygsnamnet på styrhyttens sidor.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Skärgårdsvind AB, Stockholm.
  2007-12-28 Grundstöter kraftigt utanför Östanviks brygga, Nämdö kl. 09.40 på tur mot Bunkvik med 7 passagerare ombord. Arbetsbåten från Orrön assisterar och övertar passagerarna och Cascad som kommer senare till platsen assisterar och tar sedan inturen till Stavsnäs. Rescue Björn Christer från SSRS Dalarö samt enhet från Kustbevakningen assisterar Vindöga som ligger med babords slagsida. Dras loss ca. kl. 13.50 av Rescue Oscar Falkman från SSRS Möja som också bogserar Vindöga till Kummelnäs varv, Nacka dit man anländer ca. kl. 18.00.
  2007-12-31 Åter i trafik.
  2008-08-18 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  2009-11-23 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2010-06-09 Tas upp på Kummelnäs varv AB, Nacka för ett uppriktningsfel på aktra propellerhylsan efter tidigare grundstötning, men vid torrsättning visar det sig att aktra hylsan är ordentligt skadad. Hylsan arborras och hylslagret skickas på reparation, men tappas efter reparationen bort av DHL. Ett nytt hylslager tillverkas. Skarpö ersätter under hela sommartidtabellen.
  2010-11-12 Åter i trafik.
  2016-04-15 Drift och bemanning övergår till Utö Rederi AB, Utö.
  2020-06-01 Drift och bemanning övertas av Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2020-08-19 Lämnar Årsta Havsbad kl. 05.30 för färd till Swed Ship Marine AB (Djupviks varv), Tjörn för livstidsförlängning. Nytt arrangemang och ny inredning på huvuddäck inklusive toaletter, kylrum, kiosk, stolar m.m. Ny inredning i styrhytten, ny ventilationsanläggning, nya fönster, ny huvudtavla, nya tankar samt ny avgasrening med katalysator. Ny huvudmaskin, av fabrikat Mitsubishi S6R2-T2 MPTK, 650 hk, 478 kW, installeras.
  2020-12-10 Lämnar Djupvik kl. 12.35 efter ombyggnaden för färd till Stockholm, dit man anländer 14 december kl. 21.54.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Skärgårdsvind AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.