Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wenngarn
Freja iupplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm 1902
Freja upplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm 1902
Foto: G.H. Holmström. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 113
  Registernr 2079
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDTP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 26,73 meter 26,62 meter
  Största bredd 4,75 meter 4,59 meter
  Djupgående 1,48 meter 2,37 meter
  Brt/Nrt 89/64 89/64
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 147 passagerare -
  Historik
  1872-11-05 Beställd.
  1873-06-24 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Wenngarn till Ångbåtsbolaget Wenngarn, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1873-06-25 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nya Kungsholmsbron) - Drottningholm - Hässelby - Kalvudden - Riddersvik - Görväln - Kalhäll - Stäket - Edsätra - Runsa - Steninge - Sigtuna - Wenngarn - Lövstaholm.
  1874-07-02 Flyttar till traden Stockholm (Nya Kungsholmsbron) - Drottningholm - Hässelby - Stäket - Sigtuna - Finstaholm.
  1878-04 Omdöpt till Södertelge. Flyttar till traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Bockholmssättra - Högtorp - Kiholm - Ragnhildsborg - Lina - Södertälje.
  1880-02 Såld till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet, Stockholm för 20.000 SEK och omdöpt till Freja. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Ålsten - Kärsön - Nockebybro - Hogsta - Lambarudd - Kumla - Skå-Edeby - Karlshem - Malmvik - Stäkstorp
  1881-05 Flyttar till traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Ålsten - Kärsön - Nockeby - Blackeberg - Kanaan - Hässelby - Skå-Edeby - Lennartsnäs - Brogård.
  1882-01-21 Ommätt. Mått 26,62 x 4,59 meter. Tonnage 89/64.
  1883-05 Flyttar till traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Nockeby - Lambarudd - Skå-Edeby - Lullehovsbro - Husby.
  1883-11 Såld till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand för 18.000 SEK. Ny hemort Marstrand. Renoveras vid Lindholmens Varv, Göteborg.
  1884-01-11 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Tjuvkil - Lökeberg - Rörtången - Djupvik - Låka - Kåkenäs (Stenungsund).
  1893-03 Såld till Grenna nya ångbåtsbolag (ingenjör Axel Björkegren, major Gustaf af Forsell, fabrikör Carl Lindberg, enkefru Hedvig Andersson, lantbrukare August Johansson, lantbrukare August Larsson, lantbrukare Carl Johansson och kapten Gustaf Amadeus Zetterberg), Gränna för 10.000 SEK. Ny hemort Gränna. Renoveras vid Göteborgs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg.
  1893-06-07 Insatt i trafik på Vättern, traden Jönköping - Visingsö - Gränna.
  1898-03-18 Såld till Ångbåts AB Vista, Jönköping för 15.000 SEK. Ny hemort Visingsö.
  1898-05 Ombyggd invändingt vid Jönköpings Mekaniska Verkstads AB, Jönköping under vintern och utvändingt vid Motala Verkstads Nya AB, Motala under våren.
  1900-02-27 Såld till Rederi AB Stockholm - Utö (Ernst Wilhelm Lewin), Utö för 15.750 SEK. Ny hemort Utö. Man ansöker om att få döpa om fartyget till "Utö I" med det beviljas inte. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Dalarö - Ornö - Utö.
  1901-06-03 Grundstöter vid Ägnö vid färd från Stockholm mot Dalarö och Utö. Propellern och propelleraxeln går sönder. Passagerarna evakueras till Ägnös ångbåtsbrygga och förs därifrån av ångfartygen Express och Dalaröström till Dalarö. Freja bogseras på eftermiddagen av en bogserbåten Loke till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm för reparation.
  1901-08-20 Upplagd efter problem med ångpannan. Ersätts under hösten av Ångfartyget Rex.
  1902-05 Ombyggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstads AB, Oskarshamn för 9.330 SEK. Ny ångpanna och helt ny överbyggnad.
  1902-09-16 Upplagd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1903-03 Uthyrd till Ångbåts AB Södertörn i fem år för 4.000 SEK/år. Upplagd vid AB Finnboda Varf, Nacka
  1904-04-07 Tar in vatten genom ett hål i bordläggningen. Fartyget blir liggande halvsjunket vid uppläggningsplatsen. Tätas och i december flyttas fartyget till Ekensbergs Varf.
  1906-10-06 Flyttas till Utö. Fortsatt upplagd.
  1910-03-26 Rederi AB Stockholm - Utö upplöses.
  1910-11-28 Såld till Joseph Ebbesén, Stockholm för 5.000 SEK.
  1910-11-30 Såld till Ernst Wilhelm Lewin, Utö (som ju ägde fartyget fyra dagar tidigare!).
  1911-08-30 Lewin meddelar att fartyget nu är sålt för upphuggning. Ingen vet om detta är sant men spåren efter fartyget slutar i varje fall här.
  1923 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Wenngarn
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Svartsjölandet
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångbåts AB Vista
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Utö
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.