Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dragør
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1864
  Varv Danmark
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 26,13 meter -
  Största bredd 4,18 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1864 Levererad av ett varv i Danmark som Dragør.
  1867 Såld till Kalmar och omdöpt till Degerhamn.
  1868 Såld till Firma William Thorburns Söner, Uddevalla och omdöpt till Valborg. Ombyggd. Trafik på traden Uddevalla - Lysekil.
  1872 Såld till grosshandlare O Cassel, Stockholm Används som bogserbåt.
  1875-05 Renoveras vid Gefle Mekaniska Verkstad. Ny ångpanna installeras.
  1875 Såld till Carlskrona - Sölvesborgs Ångfartygs AB, Karlshamn för 32.000 SEK. Trafik på traden Karlskrona - Ronneby - Karlshamn - Sölvesborg.
  1877 Såld till pr/P. Siegbahn, Ronneby och omdöpt till Balder. Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad. Ny ångmaskin på 80 hk, 59 kW, installeras.
  1880-11-12 Grundstöter ca. kl. 14.30 i tätt snöfall vid Näsörorna utanför Dragsnäs vid färd från Ronneby mot Karlshamn med 14 passagerare. Alla ombord räddas. Några dagar senare har fartyget brutits i två delar och endast en del av förskeppet syns ovanför vattenytan.
Tillbaka till Firma William Thorburns Söner
Tillbaka till Carlskrona - Sölvesborgs Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.