Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kalmarsund N:o 4
Kalmarsund N:o 4 i Kalmar
Kalmarsund N:o 4 i Kalmar
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
*Båtologen 4/2006, S223
*Båtologen 5/2006 S283-284, 293-294
*Båtologen 6/2006 S352
* Lubrikatorn 3/1986, S7
*Sveriges Skeppslista 1951, S120
  Byggd 1877
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 258
  Registernr 2502
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNV, senare SDEG
  Systerfartyg Kalmarsund N:o 5
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,10 meter 28,76 meter
  Största bredd 5,20 meter 5,22 meter
  Djupgående 1,20 meter 2,45 meter
  Brt/Nrt 120/89 123/71
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x AB Svedlunds Gasmotorer
  Effekt 120 hk, 88 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Kalmarsund N:o 4 till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund, Kalmar. Trafik på traden Kalmar - Mörbylånga - Bergkvara - Degerhamn - Ekenäs - Wärnanäs - Kalmar.
  1880 Flyttad till traden Kalmar - Borgholm - Mönsterås.
  1894 Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund ombildas till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar.
  1904-02 Såld till Ångfartygs AB Svartviken, Sundsvall och omdöpt till Svartvik. Målas vit. Trafik på traden Svartvik - Sundsvall.
  1910 Flyttas till traden Sundsvall - Brämön - Galtström - Hudiksvall.
  1916-10-25 Såld till Clas Teodor Abrahamsen, Stockholm för 17.000 kr och omdöpt till Apollo.
  1917 Ombyggd till lastfartyg.
  1918 Motoriserad.
  1919-04 Såld till AB Nyman & Schultz, Stockholm. Motoriserad med en 4-cyl, AB Svedlunds Gasmotorer, 80 hk, 59 kW. Godstrafik från Stockholm till Norrland och Göteborg.
  1920-12 Såld till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna.
  1921 Godstrafik från Stockholm till Mälarhamnarna och Göteborg.
  1923-04 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås.
  1937-05 Såld till Simon Carlsson, Stockholm och omdöpt till Simson VIII.
  1938-07 Såld till det nybildade Nya Rederi AB Linköping - Nyköping, Nyköping. Godstrafik på traden Stockholm - Nyköping - Linköping.
  1939-03 Omdöpt till Nyköping.
  1947-08 Såld till Olof Hedenström, Mellösa.
  1947-08 Såld till AB Norrköpings Varv & Verkstad, Norrköping. Upplagd.
  1950-10 Såld till Otto Folke Vilhelm Magnusson, Stockholm för 30.000 kr och omdöpt till Sjötransport I.
  1952-08 Såld till Olof Einar Nordström, Danderyd för 35.000 kr
  1953-10 Såld till pr/Nils Gustav Elof Gustafsson, Oxelösund för 25.000 kr.
  1957-12 Såld till AB K.G. Johanssons skrotaffär, Kalmar. Upplagd i Tjärhovsbassängen.
  1959 Skrotad.
Tillbaka till Ångfartygs-bolaget Kalmar Sund
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Ångfartygs AB Svartviken
Tillbaka till AB Nyman & Schultz
Tillbaka till Eskilstuna Nya Rederi AB
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.