Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kavaljeren
Kavaljeren vid Sunnanryd 1993-05-22
Kavaljeren vid Sunnanryd 1993-05-22
Foto: Lars-Olof Hansson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-03-03 PN
* Skärgårdsbåten 1/2006, S10
* Båtar på Fryken, S73, 120
* Båtologen 4/1986, S170
* Båtologen 2/1987, S71
* Båtologen 3/1988, S124
* Båtologen 6/1991, S276
* Båtologen 1/1994, S32
* Båtologen 2/1994, S66
* Båtologen 5/1997, S239
* Båtologen 6/2002, S363
* Sveriges Skeppslista 1970, S76
* Sveriges Skeppslista 1971, S76
* Sveriges Skeppslista 1972, S74
* Sveriges Skeppslista 1973, S72
* Sveriges Skeppslista 1989, S60
* Sveriges Skeppslista 2005, S74
  Byggd 1954
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 23
  Registernr 10721
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFHW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,41 meter 16,94 meter
  Största bredd 4,11 meter 4,11 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 22/15 22/15
  Maskineri 2 x Dieselmotor -
  Effekt 300 hk, 220 kW 270 hk, 198 kW
  Toppfart 15 knop -
  Kapacitet 110 passagerare -
  Historik
  1954 Levererad av AB Åsi-verken som Kavaljeren till Sunne Rederi AB (Einar Emegårdh), Sunne.
  1962 Såld till Örebro och omdöpt till Pliggen.
  1965 Såld till Rederi AB Stockholm - Fjärdlång, Stockholm och omdöpt till Kavaljeren. Trafik på traden Stockholm - Fjärdlång.
  1986 Såld till Umeå Båtturist AB, Umeå för 452.000 SEK.
  1987 Såld till G Holmqvist, Umeå för 375.000 SEK.
  1988 Såld till G U B Trading AB, Hanaskog för 352.000 SEK. Registrerad i Umeå. Trafik på sjön Bolmen, Småland.
  1991 G U B Trading AB byter namn till Rederi AB GB Line.
  1994 Hemorten ändrad till Bredaryd.
  1997 Såld till Rederi Ardea AB, Odensjö.
  2002 Såld till Firma Rederi Ardea Ulf Andersson, Odensjö.
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Fjärdlång
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.