Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Fredriksborg
Katarina i Åbo, Finland 2006-06-08
Katarina i Åbo, Finland 2006-06-08
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
  Byggd 1869
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 58
  Registernr 12749
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SJUH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,69 meter -
  Största bredd 5,20 meter -
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1869-06-29 Sjösatt.
  1869-07-18 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Fredriksborg till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm som deras första propellerdrivna fartyg.
  1869-07-18 Premiärtur från Stockholm till Vaxholm med befälhavare Carl Johan Fernström. Anländer till Vaxholm kl. 11:30 på förmiddagen.
  1882-04-13 Såld till Ångfartygs AB Skånska Kusten, Malmö för 23.500 kr och omdöpt till Höganäs. Trafik på traden Skanör - Malmö - Barsebäck - Landskrona - Råå - Helsingborg - Viken - Mölle.
  1883 Ny ångpanna installeras.
  1883-06-14 Stöter emot järnvägsbron i Malmö.
  1883-07-13 Förlorar propellern utanför Höganäs.
  1886-11-30 Såld till Leon Gestrin, Åbo, Finland och omdöpt till Mariehamn. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
  1890-05-21 Såld på auktion till Carl Georg Rosenberg, Åbo och omdöpt till Stella. Fortsätter på traden Åbo - Mariehamn.
  1890-05-30 Carl Georg Rosenberg säljer 5/6 i fartyget. Ett partrederi bildas med C.W.Wiklander som huvudredare.
  1891 C.A. Sundahl, Åbo blir huvudredare.
  1902 Gunnar Rosenberg, Åbo blir huvudredare.
  1909 Upplagd.
  1912-01-05 Såld till skepparen Johan Pitkä, Reval (Tallin), Estland och hans rederi Reval Shipping Co och omdöpt till Wirumaa. Trafik mellan Reval och Riga.
  1916-03-29 Såld till Anton Hämäläinen, Matti Mannonen, Abraham Lenkkeri, Koivisto, Finland och omdöpt till Kullervo.
  1917-02 Såld till Virolahden Höyrylaiva Osuuskunta r.l., Virolahti. Trafik på traderna Vederlaks - Viborg och Kotka - Viborg.
  1920-01-20 Såld till Anders A. Brunberg och O.J. Himanen, Helsingfors.
  1922-10-12 Anders A. Brunberg blir ensam ägare. Omdöpt till André.
  1924 Såld till Signe Brunberg efter att Anders A. Brunberg avlidit.
  1926-09-14 Såld till Karl Forsström AB, Finby och ombyggd till pråm.
  1955-08-06 Såld till Karl Bertel Pavlin, Kimito, Åbo, Finland och ombyggd till lastfartyg. Motoriserad.
  1961-10-02 Såld till Åke Wilhelm Degerholm, Åbo.
  1972-11-01 Såld till Oy Sea-Rent AB, Åbo. Ombyggd till ett lyxigt inrett kryssningsfartyg i miniatyr.
  1976-04 Såld till U J Jokitalo OY, Åbo.
  1976-05-12 Såld till Tapani Suominen.
  1978-08-29 Såld till Brännhylte Handels AB, Hillerstorp, Lidköping, Sverige. Registreras som "filmkulissmotorfartyg".
  1984-10-10 Såld till S-L Tuotanto Oy, Tammerfors, Finland.
  1985 Såld till Birger Granström, Kabböle och omdöpt till Katarina.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Skånska Kusten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.