Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gasaccumulator III
Saltkråkan i Jönköping 2023-05-21
Saltkråkan i Jönköping 2023-05-21
Foto: Micke Asklander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1994, S36
* SSRS Årsbok 1974, S56
* Båtologen 1/2015, S42
  Byggd 1915
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 368
  Registernr 5698
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5004453
  Signal JVGC, numera SEJG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,60 meter 23,63 meter
  Största bredd 6,80 meter 6,80 meter
  Djupgående - 2,70 meter
  Brt/Nrt - 171/111
  Maskineri 1 x Bergsunds Diesel -
  Effekt 135 hk, 99 kW 460 hk, 338 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1915-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gasaccumulator III till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö. Trafik på traden Stockholm - Lidingö.
  1917 Ombyggd med en matsal.
  1938 Omdöpt till Aga III.
  1943 Ny huvudmaskin, av fabrikat Polar, installeras.
  1965 Såld till Waxholms Rederi AB och omdöpt till Sagan. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Lidingö samt charter i Stockholms skärgård.
  1965 Medverkar i Olle Hellboms populära TV-serie Vi på Saltkråkan med artistnamnet "Saltkråkan".
  1967-03 Såld till firma Bröderna Ekeroths Metallkonstruktioner, Norrköping som delbetalning för reparationen och ombyggnaden av färjan Express. Trafik på traden Norrköping - Kolmårdens Djurpark.
  1968 Såld till Rederi AB Saxaren, Stockholm.
  1969-06-29 Grundstöter och fastnar i dyn utanför Gruvbyggan, Utö med 130 passagerare ombord vid färd mellan Utö och Årsta havsbad. Passagerarna körs tillbaka till Gruvbryggan av taxibåten Utö Sjötaxi. Efter ca. en halvtimme dras fartyget loss och kan fortsätta mot Årsta havsbad.
  1972 Trafik mellan Södertälje och Mariefred för Nya Rederi AB Södertälje, Södertälje.
  1973-08-11 Grundstöter på kvällen i hamnen i Öregrund med 20 personer ombord. Dras loss av räddningskryssaren K.A. Wallenberg från SSRS Örskär.
  1979 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar D379, installeras.
  1984 Såld till Team Compass AB, Stockholm. Tidvis i trafik för Waxholmsbolaget och Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  1989-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 97.000 SEK och omdöpt till Sagan af Mälaren. Trafik på traden Uppsala - Skokloster - Sigtuna.
  1989 Såld till Tourist Entertainment AB, Borgholm för 1,21 milj SEK och omdöpt till Båten. Ombyggd till restaurang. Restaurangfartyg i Borgholms hamn. Senare flyttad till först Kalmar och sedan till Vänersborg.
  2000-05 Såld till T.C. Restaurang AB, Jönköping och omdöpt till Saltkråkan. Restaurangfartyg vid Hamnpiren i Jönköping.
  2014-11-17 Såld till RestaurangKompaniet i Jönköping AB, Jönköping. Restaurangfartyg vid Hamnpiren i Jönköping.
  2023 Ombyggd med inglasat övre däck samt i övrigt renoverad.
  2023-04-19 Sjunker med aktern vid kaj under natten och morgonen. Fartyget länspumpas under dagen med hjälp av två tankbilar som kommit till platsen.
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.