Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Instö Färja
Kornö nedanför Serafimerlasarettet, Kungsholmen 2000-03-26
Kornö nedanför Serafimerlasarettet, Kungsholmen 2000-03-26
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S82
* Svensk Sjöfarts Tidning 17/1973, S112
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1973, S30
* Sveriges Skeppslista 1951, S84
* Sveriges Skeppslista 1960, S80
* Sveriges Skeppslista 1962, S78
* Sveriges Skeppslista 1963, S106
* Sveriges Skeppslista 1965, S106
* Sveriges Skeppslista 1969, S94
* Sveriges Skeppslista 1970, S90
* Sveriges Skeppslista 1971, S90
* Sveriges Skeppslista 1972, S88
* Sveriges Skeppslista 1973, S86
* Sveriges Skeppslista 1980, S62
* Sveriges Skeppslista 1981, S68
* Sveriges Skeppslista 1989, S80
* Sveriges Skeppslista 1992, S94
* Sveriges Skeppslista 1997, S90
* Sveriges Skeppslista 1998, S66
* Sveriges Skeppslista 2001, S70
  Byggd 1940
  Varv Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand
  Varvsnummer -
  Registernr 8491
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGQM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,48 meter 20,10 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,10 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 87/53 61/18
  Maskineri 1 x Super Skandia 282F -
  Effekt 105 hk, 77 kW 240 hk, 177 kW
  Toppfart -
  Kapacitet 271 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1940 Levererad av Marstrands Mekaniska Verkstad som Instö Färja till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän. Trafik på leden Instö - Vrångholmen, Marstrand.
  1944 Såld till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm
  1953-12-22 Flyttad till leden Malmön - Tullboden.
  1956 Omdöpt till Färja 61/26.
  1962 Såld till Yngve Ahlman, Dalarö och omdöpt till Ornö. Trafik på leden Dalarö - Hässelmara, Ornö.
  1973-03-01 Såld till Jim Jimmerholt, Ornö för 52.230 SEK.
  1973-03-23 Överförd till Rose Jimmerholt, Ornö.
  1973-07-01 Såld till Harry Wistedt, Ornö 60.000 SEK.
  1978 Såld till Bernt Holmberg, Ornö.
  198? Ny huvudmaskin, 240 hk, 177 kW, installeras.
  1997 Såld till Stefan Kasesalu, Grisslehamn och omdöpt till Kornö.
  1998 Såld till Bygg- & Anläggningsmaskiner i Stockholm AB, Stockholm.
  2001-12-08 Avregistrerad från Skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1673 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.