Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Express
Express I upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm 1960
Express I upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm 1960
Foto: Bertil Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1900
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 235
  Registernr 3724
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JLPV, senare SEAM
  Systerfartyg Norrtelje
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 44,20 meter 44,07 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,10 meter
  Djupgående 3,40 meter 3,40 meter
  Brt/Nrt 359/208 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 800 hk, 588 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 15 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898-11-10 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Kontrakterad byggnadskostnad 225.000 kr.
  1900 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Express till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm -Vaxholm.
  1901-03-16 Övertas av Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildades genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
  1913 Omdöpt till Express I.
  1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 16" men tas aldrig ut i tjänst.
  1951 Trafik på traden Stockholm - Blidösund - Rådmansö - Björkö.
  1956 Upplagd vid Hammarbyverken efter säsongens trafik.
  1961 Skrotad vid Hammarbyverken, Stockholm tillsammans med Waxholm II och Östan (ex. Tor IV). En del av matsalsinredningen finns bevarad på Sjöfartshotellet vid Slussen i Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.