Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg VII
Gustafsberg VII vid Blockhusudden, Stockholm 2017-06-23
Gustafsberg VII vid Blockhusudden, Stockholm 2017-06-23
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1912
  Varv Oskarshamns Mek Verkstads och Skeppsdockas AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 243
  Registernr 5323
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5314937
  Signal JSQL, numera SGFM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 34,26 meter 34,66 meter
  Största bredd 7,11 meter 7,11 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 312/193 266/105
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Caterpillar 3412 DITA
  Effekt 500 hk, 368 kW 671 hk, 493 kW
  Toppfart 12,9 knop 13,5 knop
  Kapacitet 348 passagerare 260 passagerare
  Historik
  1911-06-10 Beställd av AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter för leverans senast den 1 maj 1912. Kontrakterad byggnadskostnad 155.000 SEK.
  1912-03-27 Sjösatt kl. 14.55.
  1912-05-15 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB som Gustafsberg VII till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Hemort Gustavsberg.
  1912-05-19 Insatt i trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1917-04 Upplagd på grund av kolbrist.
  1919-03 Åter i trafik.
  1921 Passagerarantalet ändras till 405.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg VII.
  1929-04-06 Uthyrd till Westerås - Torshälla Ångbåts AB för 150 kr/dag i 60 dagar. Trafik på traden Stockholm - Västerås. Hon sattes i trafik den 14 juni och avslutade trafiken den 12 augusti.
  1929-08-15 Upplagd.
  1929-12-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 150.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Stockholm - Linanäs - Marum.
  1930-04-30 Omdöpt till Saxaren.
  1944-10-22 Kolliderar med en tankbåt som ligger förtöjd på Strömmen.
  1945-03-20 Ommätt. Mått 34,26 x 7,11 meter. Tonnage 308/180.
  1948 Oljeeldning installeras.
  1951-10-14 Grundstöter utanför Vaxholm.
  1955-08-18 Grundstöter utanför Älgö, Saxarfjärden.
  1956-03-04 Fastnar i isen med 34 begravningsgäster ombord. Kommer loss efter 35 timmar.
  1959-06-11 Grundstöter i Baggensstäket under en uthyrningsresa till Gustavsberg. Dras loss av yachten Holiday, som även den hyrts för samma ändamål. Färden fortsätter sedan, om än något försenad, till Gustavsberg. Vid hemfärden väljer man istället att gå runt Värmdö. Orsaken till grundstötningen är att Baggensstäket har slammat igen och inte har muddrats på länge.
  1960-07-27 Vid tillägg vid missar man Saxaröns brygga och kör med full fart in i ett berg intill bryggan.
  1963-06-01 Får maskinhaveri i Tenösund. Lägger sig tvärs över sundet och hindrar då all övrig båttrafik.
  1964-03-01 Grundstöter utanför Stavsnäs. Eftersom kaptenen tror att det är en tjock isbarriär backar han fartyget för att ta sats och köra snabbare framåt. Isbarriären visar sig istället vara ett grund. Flera av passagerarna ramlar omkull.
  1964-05-21 Grundstöter vid Stor-Kråns brygga i Saxarfjärden. Fartyget tar in vatten och kaptenen kör till närmsta brygga där passagerarna får gå av. Passagerarna hinner precis iland när fartyget får kraftig slagsida och lägger sig på 4 meters djup.
  1964-06-30 Såld till studenterna och ångbåtsentusiasterna Staffan Erik Lindhé, Vallentuna (1/2) och Hans Ivan Johansson, Lindholmen för 1.200 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1964-07-30 Fartyget bärgas med hjälp av Stockholms stads pontonkran Lodbrok. Bogseras in till Ytterbystrands brygga av flodsprutan S:t Erik där ångfartyget görs rent.
  1964-09-05 Lämnar Resarö för egen maskin och går in till Strandvägen i Stockholm där fartyget visas upp för allmänheten. Hon repareras och och upprustas vid Ekensbergs varv för 40.000 SEK.
  1965-05-10 Hans Ivan Johansson säljer sin andel i fartyget för 6.500 SEK till Staffan Erik Lindhé som därmed blir ensam ägare.
  1966-12-10 Premiärtur efter renoveringen.
  1967 Såld till Rederi AB Saxaren, Vallentuna för 37.090 SEK.
  1972-05-01 Såld till Nöjes AB Logdans, Boden (2/3) och Mirja Sandberg, Luleå (1/3) för 75.000 SEK. Tanken är att bedriva danskryssningar i Luleå. Fartyget är dock i allt för dålig kondition och blir liggande oanvänd i Luleå hela vintern.
  1973-10-27 Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 50.000 SEK (med ekonomisk hjälp av Stiftelsen Skärgårdsbåten) och omdöpt till Gustafsberg VII. Bogseringen från Luleå till Stockholm kostar 15.000 SEK och utförs av bogserbåten Aggö. Ombyggd och renoverad på Finnboda varv AB, Nacka för 1,5 milj SEK.
  1974-06-15 Deltar vid HKH Prinsessan Christina och Tord Magnussons bröllop genom att transportera prinsessparet och bröllopsgäster från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
  1975-02-14 Såld till Drottningholms Ångfartygs AB, Stockholm för 800.000 SEK.
  1975-02-14 Såld till Rederi AB Diana, Stockholm för 155.000 SEK. Fortsatt trafik för Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1981 Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal ombildas till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1985-03 Såld till Rederi AB Sjöfröken, Stockholm för 100.000 SEK. Fortsatt trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1986-04 Motoriserad vid Dockstavarvet, Docksta. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3412 DITA, 550 hk, 405 kW, installeras. Ångmaskinen lämnas till Oskarshamns sjöfartsmuseum.
  1988-03 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1999-01-01 Såld till Bore Lines AB, Stockholm i samband med att Bore Lines AB övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal. Bore Lines AB byter sedan namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2005 Drift och bemanning övertas av Nybrovikens Rederi AB, Vagnhärad.
  2013-06-08 Deltar vid HKH Prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop genom att transportera bröllopsgäster från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
Tillbaka till Nybrovikens Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.