Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saltsjön
Saltsjön i Hammarby sjö, Stockholm 2019-11-21
Saltsjön i Hammarby sjö, Stockholm 2019-11-21
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1994, S24-25
* Ångbåten 41, dec 1977, S12-13
* Databok från EMV
* Sveriges Skeppslista 1951, S116
* Sveriges Skeppslista 1960, S124
* Sveriges Skeppslista 1962, S120
* Sveriges Skeppslista 1963, S114
* Sveriges Skeppslista 1965, S114
* Sveriges Skeppslista 1969, S100
* Sveriges Skeppslista 1970, S98
* Sveriges Skeppslista 1971, S46
* Sveriges Skeppslista 1972, S46
* Sveriges Skeppslista 1973, S46
* Sveriges Skeppslista 1980, S22
* Sveriges Skeppslista 1981, S24
* Sveriges Skeppslista 1989, S24
* Sveriges Skeppslista 1992, S26
* Sveriges Skeppslista 1997, S100
* Sveriges Skeppslista 1998, S102
* Sveriges Skeppslista 2001, S108
* Sveriges Skeppslista 2005, S114
* Sveriges Skeppslista 2006, S118
* Forum: Skärgårdstrafik, S/S Saltsjön, 2010-08-29, KN
  Byggd 1925
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 216
  Registernr 7214
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8424460
  Signal KFTB, numera SGEO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,51 meter 37,51 meter
  Största bredd 6,98 meter 7,08 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 314/208 250/113
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 550 hk, 404 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 398 passagerare 230 passagerare
  Historik
  1924-04-01 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Kontrakterad byggnadskostnad 230.000 kr.
  1924-10-17 Kölsträckt.
  1925-02-23 Sjösatt.
  1925-06-11 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Saltsjön till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1925-06-20 Premiärturen på traden Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö. Vinterhalvåret trafikerar fartyget Vaxholm och öarna runt om.
  1934-03-30 Grundstöter utanför Betsö brygga i Saxarfjärden på turen Stockholm - Marum på Ljusterö. Fartyget bogseras efter lossdragning till Hammarbyverken av transportbolagets Munin.
  1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 20" men tas aldrig ut i tjänst.
  1950-04-22 Efter att ha lämnat Almviks brygga, Blidö på utgående tur från Stockholm så tappar man rodret sent på lördagseftermiddagen. Med hjälp av mistlurssignaler så lyckas man kalla till sig passbåten Oden som assisterar fartyget tillbaka till Almviks brygga där de 30-40 passagerarna kan tas iland. Passagerarna kunde ca 30 minuter senare fortsätta resan med Oden. Västan bogserade senare in Saltsjön till Stockholm för reparation.
  1951-09-03 Eldhärjas kl. 03.10 vid kajen utanför Grand Hotel i Stockholm. Resauratrisen Margit Ericson vaknar av en duns kl. 03.15 då mathissen faller ner efter att linan bränts av. Hon rusar upp och möts av en fasansfull syn då eldkvastar slår ut från maskinrummet. Hon väcker den övriga besättningen som tar sig upp på kajen. En naken eldare omhändertas av polisen som låter honom spendera natten på Klara polisstation medan man ordnar fram kläder. Skadorna uppskattas till ca. 100.000 kr i reparationskostnader. Fartyget tar sig senare samma dag till Hammarbyverken där det blir kvar i tre år.
  1954 Fartyget repareras och kommer i trafik igen. Trafik framförallt som extrabåt och rundtursbåt.
  1957-05-08 Fartyget rammas av ångslupen Svan i Nybroviken.
  1958-06-06 Kolliderar med en bro i Vaxholm.
  1963 Trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö - Rånö.
  1964 Flyttad till mellersta skärgården efter Saxarens haveri.
  1964-10-01 Waxholms Nya Ångfartygs AB övertas av det nybildade och kommunägda Waxholms Ångfartygs AB. Fartyget följer inte med i övertagandet utan överförs till Rederi AB Svea som äger Waxholms Nya Ångfartygs AB.
  1965-03-12 Såld till Nya Rederi AB Saltsjön, Stockholm för 59.000 kr. Sommartrafik mellan Stockholm och Utö. Fartyget används vintertid som nattklubb.
  1966 Oljeeldning installeras vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1967 Nya Rederi AB Saltsjön i likvidation.
  1968 Fartyget uthyrt av likvidatorn till Ångfartygs AB Stockholm - Sandhamn för sommartrafik på traden Stockholm - Sandhamn.
  1968-12-01 Gör en shoppingtur till Strängnäs. Det kommer bara 3 passagerare och fartyget överges vid bryggan i Strängnäs.
  1970-05-05 Såld på exekutiv auktion till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 41.000 kr och omdöpt till Björkfjärden. Dagen före midsommarafton bogseras fartyget till Djurgårdsvarvet av Stockholms Ångslups AB:s Kung Ring. Läggs senare upp vid Ekensbergs Varv där reparationen påbörjas.
  1971-06-13 Första reguljära resan på traden Stockholm - Björkö - Adelsö - Strängnäs.
  1972-07-05 Vid anlöp av Strängnäs ångbåtsbrygga händer ingenting då befälhavaren lägger back. Backslaget har hakat upp sig och man ränner med ca 3 knops fart rätt in i bryggan. Tur i oturen är att träbryggan nästan är genomrutten och de yttersta plankorna knäcks som stickor. Ombord lägger knappast någon märke till incidenten.
  1975 Upplagd efter problem med ångpannan och utslitet skrov.
  1977 Såld till Ångfartygs AB Saltsjön - Mälaren, Stockholm. Fartyget renoveras. Samarbete inleds med Ångfartygs AB Strömma Kanal på traden Stockholm - Birka/Björkö fram till 1984.
  1984 Trafik på traden Stockholm - Vaxholm samt helgturer Stockholm - Utö.
  1993 Satellitnavigering installeras vilket gör det möjligt att göra natur- och kulturexpeditioner ända ut till Stora Nassa i Stockholms yttre skärgård.
  1994 Övertas av Ångfartygs AB Saltsjön, Stockholm.
  1994-04-15 Omdöpt till Saltsjön av Erik "Kar de Mumma" Zetterström kl. 11.00 vid en cermoni vid Gustaf III-staty, Skeppsbron.
  1994 Åter insatt på traden Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö.
  1997-06-06 Kolliderar med Waxholmsbolagets Vindöga utanför Kastellholmen kl. 15.39. Båda fartygen har lämnat kaj vid Skeppsbron/Strömkajen och när man passerar strax syd om Kastellholmen påbörjar Saltsjön en babordsgir. Vindöga avger då uppmärksamhetssignal vilket leder till att Saltsjön börjar backa och gira styrbord. Resultatet blir att Saltsjön med sin babords bog träffar Vindöga på hennes styrbordssida. Vindöga får några krossade fönster, men inga passagerare kommer till skada. Saltsjön anses senare som vållande.
  1998 Avtalet med Ångfartygs AB Strömma Kanal avslutas och ett nytt samarbete inleds med Waxholms Ångfartygs AB.
  1998 Såld till Swecox International AB, Västerås. Hyrs sedan tillbaka till Ångfartygs AB Saltsjön.
  2000-07-01 Grundstöter kraftigt vid insegling till Gruvbryggan, Utö. Efter dockning på Beckholmen och en tillfällig reparation fortsätter fartyget säsongen.
  2000-09-15 Lämnar Stockholm för färd till Algots varv, Mariehamn för att få de plåtarna utbytta som skadades vid grundkänningen den 1 juli.
  2005-06-23 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2006-06-14 Upplagd efter endast två dagar i trafik, varav den ena är Skärgårdsbåtens dag den 7 juni.
  2010-08-20 Provtur med Transportstyrelsen efter en genomgående upprustning och renovering i Hammarbyhamnen. Kl. 13.00 angör man åter Gustaf III-staty, Skeppsbron. Nytt passagerarcertifikat för 230 passagerare.
  2011-08-30 Såld till Scandinavian Intermarket AB (Moderbolaget för Swecox International AB), Västerås.
  2014-05-12 Flyttas från Skeppsbron till Norra Hammarbyhamnen, Stockholm.
  2019-06-10 Såld till Walleniusrederierna AB, Stockholm.
  2019-11-21 Körs till Tappström, Ekerö för att sedan återvända till Norra Hammarbyhamnen två dagar senare.
  2020-04-08 Omdöpt till Björkfjärden.
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Nya Rederi AB Saltsjön
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Saltsjön - Mälaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Saltsjön
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.