Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB
1853 grundas Ericsbergs metall och tackjerns-gjuteri av Christian Barchman. Det första fartyget levereras 1873 och 1876 ombildas företaget till Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB. Köps av Dan Broström 1915. 1970 köps konkurrenten Lindholmens varv. 1976 övertas företaget av staten och Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB blir nu ett dotterbolag till Götaverken. Under sin 100-åriga historia levererar varvet 625 fartyg. Slutar bygga nya fartyg 1978.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg Varvsnr Byggår Fartygstyp
  Färjenäsfärjan - 1873 Ångfärja
  Carl Huss - 1874 Ångslup
  Pehr - 1874 Ångslup
  Kongelf - 1875 Ångslup
  Anna - 1878 Ångslup
  Grebbestad - 1892 Ångfartyg
  Strömstad - 1892 Ångfartyg
  Svea 104 1895 Ångfartyg
  Göta 105 1895 Ångfartyg
  Munkedal 106 1896 Ångfartyg
  Bris 108 1897 Ångfartyg
  Ostkusten 114 1898 Ångfartyg
  Ejdern 116 1899 Ångfartyg
  Elfängen 117 1899 Ångfartyg
  Tjörn 118 1899 Ångfartyg
  Styrsö II 124 1904 Ångfartyg
  Orust 127 1905 Motorfartyg
  Herbert 128 1905 Ångbogserare
  Styrsö 133 1907 Ångfartyg
  Turisten 137 1908 Ångfartyg
  Skärgården 141 1908 Ångfartyg
  Brevik 143 1909 Ångfartyg
  Sandhamns Express 147 1910 Ångfartyg
  Bore 149 1910 Ångfartyg
  Tor I 150 1910 Ångfartyg
  Blidösund 153 1911 Ångfartyg
  Express 159 1912 Ångfartyg
  Nya Enköping 161 1913 Ångfartyg
  Kind 165 1913 Ångfartyg
  Bohuslän 166 1914 Ångfartyg
  Athene 178 1915 Ångfartyg
  Thelma IV - 1916 Motorfartyg
  Ruben 197 1917 Motorfartyg
  Färja II 212 1923 Ångfärja
  Saltsjön 216 1925 Ångfartyg
Tillbaka till Varv
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.