Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Edsviken
Hörneå
Hörneå
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1860
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 20
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,60 meter -
  Största bredd 3,71 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1860-08-05 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Edsviken till Edsvikens Ångslupsbolag, Stockholm. Trafik på traden Gustaf III:s staty - Lidingöbro - Stocksund - Ulriksdal - Nora - Edsberg.
  1867-07-14 Kolliderar ca. kl. 21.30 med ångfartyget Wermdö utanför Blockhusudden vid färd från Edsberg mot Stockholm. Orsak till olyckan är att kaptenen på Edsviken inte ser att Wermdö kommer, då de ligger väldigt nära strandkanten och skyms därmed av buskarna på udden. Ingen person skadas vid kollisionen.
  1872-04 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Gustaf III:s staty - Edsberg.
  1872-10 Såld till grosshandlare Johan Edvard Francke, Hörneå AB, Hörnefors och omdöpt till Hörne. Trafik som kombinerad bogser- och passagerarbåt vid Räfsö Ångsågs AB, Räfsö, Björneborg, Finland tills att företagets nya bogserbåt "Räfsö" levereras.
  1873 Flyttas till Hörnefors. Hemort Umeå. Bogser- och passagerarbåt i Umeåområdet.
  1894 Omdöpt till Hörneå.
  1903 Såld till Mo & Domsjö AB, Nordmaling.
  1922 Skrotad vid Norrbyskär.
Tillbaka till Edsvikens Ångslupsbolag
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.