Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ejdern mellan Tegelbacken och Strömsborg, Stockholm 1901
Ejdern mellan Tegelbacken och Strömsborg, Stockholm 1901
Foto: Thure Lindblom. Från Sjöhistoriska museets samling
  Fartygsfakta    
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 273
  Registernr 5052
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tärnan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter 17,63 meter
  Största bredd 3,82 meter 3,64 meter
  Djupgående 1,20 meter -
  Brt/Nrt 35/27 26/6
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1878-04 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ejdern till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 15.000 SEK. Trafik i Stockholm.
  1891-06-23 Kolliderar ca. kl. 10.15 vid Skeppsholmsbron med ångslupen Sigrid vid färd från Djurgården mot Strömparterren. Ejdern kör in i sidan på Sigrid, som är på väg från Gustaf III:s staty mot Grevbron och Sigrid får ett stort hål i skrovet. Sigrids 10 passagerare, maskinist och polettförsäljare räddar sig över till Ejdern. Strax efter olyckan sjunker Sigrid till botten och Sigrids befälhavare Abraham Cedergren, som ska lämna fartyget sist, hindras av soltältet och följer med fartyget och drunknar. Orsaken till olyckan är felaktig navigering av Sigrids befälhavare.
  1894-08-09 Kolliderar ca. kl. 18.30 med ångfartyget Aros i Essingesundet, Stockholm. Aros klarar sig utan skador medan Ejdern får hela taket förstört.
  1901 Ombyggd vid Djurgårdsvarvet med ny salong.
  1909-04-06 Ommätt. Mått 17,68 x 3,64 meter. Tonnage 34/27.
  1918-04-24 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 19.000 SEK. .
  1918-04-24 Såld till Stockholms Ved AB, Stockholm för 19.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1919 Såld till Västkustens Transport AB, Göteborg.
  1920-01 Såld till ångbåtsbefälhavaren Karl Magnus Ek, Norra Viker, Årjäng. Ny hemort Norra Viker. Överbyggnaden tas bort. Timmerbogserare på Dalslands kanal.
  1921-05-03 Ommätt. Mått 17,63 x 3,64 meter. Tonnage 25/16.
  1924 Ombyggd. Ny huvudmaskin, 40 hk, 29 kW, installeras.
  1924-09-26 Ommätt. Mått 17,63 x 3,64 meter. Tonnage 26/6.
  1933-10-17 Såld till Oscar Persson, Lennartsfors för 1.675 SEK. Ny hemort Lennartsfors. Bogserare på Dalslands kanal.
  1943 Såld till Karl Henry Mossberg (1/2) och Ollo Elis Larsson (1/2), Ed.
  1943-04-17 Såld till Karl Andersson (1/2) och Karl Esse Larsson (1/2), Vålberg för 650 SEK. Ny hemort Ed. Omändrad till pråm. Maskinen urtagen.
  1948-06-22 Karl Esse Larsson meddelar att fartyget är nedskrotad sedan två år tillbaka.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Oscar Persson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.