Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1878
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 273
  Registernr 5052
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,82 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 35/27 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
  Historik
  1878 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ejdern till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik i Stockholm.
  1891-06-23 Kolliderar utanför Nationalmuseum med ångslupen Sigrid som sjunker. Kollisionen är så kraftig att Ejdern blir hängande på Sigrid. Sigrids 10 passagerare, maskinist och polettförsäljare räddar sig över till Ejdern. Kort därefter sjunker Sigrid. Sigrids befälhavare Abraham Cedergren avlider vid kollistionen. Orsaken till olyckan var felaktig navigering.
  1894-08-09 Kolliderar ca. kl. 18.30 med ångfartyget Aros i Essingesundet, Stockholm. Aros klarar sig utan skador medan Ejdern får hela taket förstört.
  1901 Ombyggd vid Djurgårdsvarvet med ny salong.
  1918-04-22 Såld till Bränslekommissionen.
  1919 Såld till Västkustens Transport AB, Göteborg.
  1920 Såld till Karl Magnus Ek, Norra Viker, Årjäng. Överbyggnaden tas bort. Timmerbogserare på Dalslands kanal.
  1933 Såld till Oscar Persson, Lennartsfors för 1.675 kr. Bogserare på Dalslands kanal.
  1943 Såld till Henry Mossberg, Ed.
  1943 Såld till Karl Andersson, Vålberg för 650 kr. Omändrad till pråm.
  1946 Skrotad.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.