Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Avance I
Simson som restaurang i Västervik 2005-07-19
Simson som restaurang i Västervik 2005-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1914
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 363
  Registernr 5684
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JVFL, numera SGYU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,70 meter 25,70 meter
  Största bredd 7,28 meter 7,28 meter
  Djupgående 2,44 meter -
  Brt/Nrt 147/99 166/110
  Maskineri 1 x Avancemotor Saknas
  Effekt 110 hk, 81 kW 0 hk, 0 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet 336 passagerare -
  Historik
  1913-08 Beställd.
  1914-02 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Avance I till Augustendals Trafik AB (Johan Victor Svensson), Nacka. Hemort Nacka. Fartyget byggs för att prova ut den första Avancemotorn som är en brännoljedriven tändkulemotor. Trafik på traden Augustendal (Nacka) - Slussen.
  1922-09-30 Såld till AB Johan Viktor Svenson Motorfabrik för 47.049 SEK.
  1925-05-25 Såld till AB Avancemotor, Augustendal för 19.544 SEK
  1936-10-31 Såld till Simon M Carlsson, Stockholm för 8.000 SEK och omdöpt till Bo Simson. Ombyggd på Öregrunds Slip & Varv, Öregrund. Vintertrafik på traden Dalarö - Ornö - Utö.
  1940-04-01 Överförd till Rederi AB Simson, Stockholm.
  1941-06-16 Såld till Marinförvaltningen och omdöpt till Simson. Fartyget kamoufalgemålas och används för att transportera värnpliktiga och civil personal till befästningar i skärgården.
  1973-11-19 Såld via Förenade Fabriksverken (FFV) till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 35.000 SEK och omdöpt till Bo Simson.
  1976-02-03 Såld till AB Strandvägsbåtar, Stockholm för 25.000 SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar D343, 395 hk, 290 kW, installeras. Trafik för Rederi AB Saxaren, Stockholm.
  1979-06 Uthyrd till W.T.S. Wermlands Touring Service AB, Karlstad och inofficiellt omdöpt till "Vänersol". Trafik på traden Karlstad - Kristinehamn.
  1981 Grundstöter i Karlstads hamn. Fartyget skadas dock inte allvarligt.
  1982 Renoveras på AB Holms Skeppsvarv, Råå, Helsingborg.
  1982-05-07 Grundstöter kl. 21.00 ca. 600 meter söder om Klagshamn i Öresund vid färd från Råå till Stockholm. Orsak till grundstötningen uppges vara storm och felnavigering.
  1984-08-24 Såld till Team Compass AB, Stockholm för 800.000 SEK.
  1986 Team Compass AB byter namn till Team Shipping Consultans in Stockholm AB, Stockholm.
  1986-04-24 Såld till Thomas Ebegård, Täby för 151.000 SEK och omdöpt till Simson.
  1986-04-24 Såld till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer, Västervik för 180.000 SEK. Ny hemort Västervik. Restaurangbåt i Västerviks hamn. Motorn monteras ur.
  1992 Såld till AB Restaurangfartyget Delila, Västervik för 500.000 SEK.
  2000-01-29 Sjunker vid kajen i Västerviks inre hamn. Efter bara en timme står Simson på botten med halva fartyget ovanför vattenytan. Läckorna tätas senare och fartyget flyter igen.
  2000 Driften av restaurangen övertas av Västerviks stadshotell, Västervik.
  2007 Driften av restaurangen övertas av Simson Bar & Kitchen, Västervik.
  2023-03-21 Såld till Sofia Hagman, Södra Vi. Fritidsfartyg.
Tillbaka till Augustendals Trafik AB
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Saxaren
Tillbaka till W.T.S. Wermlands Touring Service AB
Tillbaka till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer
Tillbaka till AB Restaurangfartyget Delila
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.