Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg V
Gustavsberg V före 1936
Gustavsberg V före 1936
Foto: Okänd. Från Rickard Sahlstens samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S60-67, 132
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S96
* Sveriges Skeppslista 1941, S82
  Byggd 1888
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 195
  Registernr 2712
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBR, senare SEOW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,13 meter 31,13 meter
  Största bredd 5,68 meter 5,68 meter
  Djupgående 2,15 meter 2,15 meter
  Brt/Nrt 170/113 170/113
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 250 hk, 184 kW 250 hk, 184 kW
  Toppfart 12,5 knop -
  Kapacitet 262 passagerare -
  Historik
  1887-08-18 Beställd av AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter för leverans senast den 15 maj 1888. Kontrakterad byggkostnad 66.000 kr.
  1888-05-05 Sjösatt.
  1888-06-03 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gustafsberg V till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg. Byggnadskostnad inklusive utrustning 72.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1899-07-18 Svårt skadad i en brand vid kajen utanför porslinsfabriken i Gustavsberg. Brandorsaken okänd. Fartyget renoveras vid Mälarvarvet, Stockholm och sätts på hösten 1899 i trafik igen. Vid renoveringen för fartyget maskintelegraf istället för talrör, elektrisk belysning, strålkastare samt en elegant röksalong.
  1904 Ny ångpanna installeras vid Bergsunds Mekaniska Verkstad.
  1912 Akterdäcket byggs in vid kajen i Gustavsberg.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg V.
  1941 Uthyrd till den ordinarie kaptenen Titus Österman som upprätthåller trafiken i egen regi.
  1942 Åter i trafik i AB Gustavsbergs Fabriks Intressenters regi.
  1947-08-08 Grundstöter vid Lindeviks brygga. Vid lossdragning av Transportbolaget dagen efter upptäcks ett hål i skrovet och fartyget körs till varv.
  1948 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö där hon ersätter Tor III som den 18 juni 1948 gått på grund i Ängsholmssundet.
  1949 Uthyrd till Reso som gör lustresor med KF:s tjänstepersonal ända ut till Sandhamn.
  1951-08-29 Säljs till Firma Metallprodukter (Sten A. Olsson) i Göteborg för 8.500 kr. Säljs direkt vidare för 42.500 kr till varvsrörelsen Etabl. van Heyghen Fréres S.A. i Ghent, Belgien.
  1951-10-14 Lämnar Strandvägskajen i Stockholm i släp efter den tyska bogserbåten Sonderburg tillsammans med ångfartyget Mälaren.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.