Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Neptun
Lotta II i Kungshamn 1972-08-03
Lotta II i Kungshamn 1972-08-03
Foto: Terje W. Fredh
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1913
  Varv Olof Olsson och Anton Olsson, Klingeröd
  Varvsnummer -
  Registernr 6514
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SHID
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 13,78 meter 13,78 meter
  Största bredd 5,55 meter 5,55 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 34/21 65/52
  Maskineri 1 x Avance 1 x Skandia
  Effekt 35 hk, 26 kW 65 hk, 48 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1913 Levererad av Olof Olsson och Anton Olsson som Neptun. Fraktfartyg.
  1921-05-24 Inregistrerad med AB Marstrands Mekaniska Verkstad, Marstrand som ägare. Hemort Styrsö. Ombyggd till passagerarbåt för 134 passagerare.
  1924-02-06 Såld till Gustaf Samuelsson (1/2) och Johan Albin Eriksson (1/2), Styrsö för 17.300 SEK.
  1925-09-15 Såld till Styrsö Nya Trafik AB, Styrsö för 18.312,14 SEK.
  1931-09-08 Ommätt. Mått 13,78 x 5,55 meter. Tonnage 51/34.
  1934-05-18 Såld till AB Styrsö Havsbad, Styrsö från Styrsö Nya Trafik AB i likvidation. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1935-09-07 Såld till AB Långedrag, Västra Frölunda för 4.750 SEK. Ny hemort Göteborg. Trafik i Göteborgs södra skärgård för Styrsö Trafik AB.
  1936-05-12 Ommätt. Mått 13,78 x 5,55 meter. Tonnage 41/25.
  1944-09-14 Såld till sjöman Anders Torsten Simonsson (1/3), skeppare Olof Gunnar Andersson (1/3) och Gunnar Oskar Karlsson (1/3), Grundsund för 6.500 SEK. Ny hemort Grundsund. Trafik på traden Grundsund - Gåsö - Stockevik - Lysekil.
  1951-08-11 Ommätt. Mått 13,78 x 5,55 meter. Tonnage 52/35.
  1953 Ny huvudmaskin, av fabrikat Skandia, 65 hk, 48 kW, installeras.
  1968-08-27 Anders Torsten Simonsson avlider. Hans andel övertas av dödsboet.
  1969-01-27 Vid stillaliggande i Grundsunds hamn rammas fartyget av fiskebåten Skogland. Fartyget ådrar sig så stora skador att hon inte längre kan användas i passagerartrafik. Upplagd på AB Lyckans Slip, Fiskebäckskil. Ägarna får ersättning av försäkringsbolaget Bohusläns Allmäna Sjöförsäkringsförening, Lysekil som därmed övertar fartyget.
  1969-02-04 Såld till skeppsmäklare Harry Olof Bernhard Olsson, Göteborg för 2.000 SEK och omdöpt till Svanen. Ny hemort Göteborg. Lustfartyg.
  1969-06-16 Harry Olof Bernhard Olsson säljer 1/2-del av fartyget till skeppare Astor Herbert Bengtsson, Rönnäng för 1.000 SEK.
  1969-08-11 Såld till polisman Inge Johansson, Trollhättan för 18.000 SEK och omdöpt till Lotta II. Ny hemort Trollhättan.
  1974 Såld till Mariestads Dykarklubb, Mariestad för 22.000 SEK. Ny hemort Mariestad.
  1977 Såld till Rune Sten Helmer Carlsson, Mariestad.
  1980 Avregistreras. Förlist.
Tillbaka till Styrsö Nya Trafik AB
Tillbaka till Styrsö Havsbad AB
Tillbaka till AB Långedrag
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.