Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lars Ahllöf
Nya Östergötland vid Riddarholmen, Stockholm ca. 1888
Nya Östergötland vid Riddarholmen, Stockholm ca. 1888
Foto: Okänd. Från Stockholms Stadsmuseums samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:


* Båtologen 6/1977, S307
* Båtologen 1/1978, S28
* Båtologen 2/1978, S90
* Länspumpen 1/2003, S32
* Skärgårdsbåten 2/1993, S22, 24-25

* Aftonbladet 1858-01-02
* Post- och Inrikes Tidningar 1858-01-19
* Örebro Tidning 1858-03-29
* Aftonbladet 1858-04-03
* Nerikes Allehanda 1858-05-05
* Norrköpings Tidningar 1858-05-08
* Aftonbladet 1858-05-19
* Aftonbladet 1858-05-20
* Aftonbladet 1858-05-21
* Post- och Inrikes Tidningar 1859-01-10
* Aftonbladet 1859-09-22
* Nya Dagligt Allehanda 1861-08-27
* Aftonbladet 1864-05-04
* Post- och Inrikes Tidningar 1864-10-10
* Norrköpings Tidningar 1865-01-14
* Nya Dagligt Allehanda 1865-01-20
* Västerviks Veckoblad 1865-02-18
* Aftonbladet 1865-03-18
* Nya Dagligt Allehanda 1865-04-21
* Aftonbladet 1865-04-29
* Aftonbladet 1865-05-03
* Nya Dagligt Allehanda 1865-07-05
* Norrköpings Tidningar 1867-06-13
* Nyköpingsbladet 1867-07-22
* Aftonbladet 1868-06-09
* Aftonbladet 1872-06-18
* Dagens Nyheter 1872-06-19
* Aftonbladet 1872-07-06
* Dagens Nyheter 1872-07-06
* Post- och Inrikes Tidningar 1872-07-08
* Aftonbladet 1872-07-10
* Post- och Inrikes Tidningar 1872-07-10
* Stockholms Dagblad 1872-07-11
* Stockholms Dagblad 1872-07-12
* Aftonbladet 1872-08-31
* Post- och Inrikes Tidningar 1873-07-02
* Post- och Inrikes Tidningar 1874-08-17
* Aftonbladet 1874-12-01
* Nya Dagligt Allehanda 1874-12-01
* Dagens Nyheter 1874-12-02
* Nya Dagligt Allehanda 1880-07-16
* Aftonbladet 1880-10-22
* Stockholms Dagblad 1880-10-22
* Nya Dagligt Allehanda 1880-10-23
* Aftonbladet 1882-08-02
* Nya Dagligt Allehanda 1883-07-31
* Eskilstuna Tidning 1884-05-01
* Post- och Inrikes Tidningar 1884-10-15
* Nya Dagligt Allehanda 1884-11-01
* Eskilstuna Tidning 1884-12-02
* Svenska Dagbladet 1885-03-06
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-07
* Aftonbladet 1885-11-20
* Nya Dagligt Allehanda 1885-11-23
* Stockholms Dagblad 1885-12-12
* Norrköpings Tidningar 1886-05-15
* Dagens Nyheter 1887-03-17
* Nya Dagligt Allehanda 1887-04-04
* Dagens Nyheter 1887-04-30
* Dagens Nyheter 1887-05-23
* Svenska Dagbladet 1887-06-16
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1887-06-17
* Motalaposten 1887-06-18
* Aftonbladet 1887-06-20
* Aftonbladet 1887-07-09
* Nya Dagligt Allehanda 1887-08-12
* Aftonbladet 1887-08-27
* Aftonbladet 1887-07-03
* Dagen 1888-08-13
* Nya Dagligt Allehanda 1888-11-24
* Norrköpings Tidningar 1888-12-01
* Nya Dagligt Allehanda 1888-12-01
* Post- och Inrikes Tidningar 1888-12-08
* Nya Dagligt Allehanda 1889-01-07
* Nya Dagligt Allehanda 1889-03-30
* Sundsvalls Tidning 1889-04-04
* Dagens Nyheter 1889-04-09
* Svenska Dagbladet 1889-04-09
* Fyris 1889-04-17
* Vestmanlands Läns Tidning 1889-04-24
* Upsala 1889-05-09
* Fyris 1889-05-10
* Upsala 1889-06-04
* Dagens Nyheter 1889-06-08
* Vestmanlands Läns Tidning 1889-06-15
* Dagens Nyheter 1889-07-18
* Dagens Nyheter 1890-01-30
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1890-09-22
* Svenska Dagbladet 1890-09-22
* Stockholms Dagblad 1891-07-27
* Norrköpings Tidningar 1892-07-05
* Norrköpings Tidningar 1905-11-15
  Byggd 1858
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 70
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,59 meter 29,59 meter
  Största bredd 6,33 meter 6,33 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 120/-
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1857-12 Sjösatt.
  1858-05-13 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Lars Ahllöf till ett rederi i Arboga. Hemort Arboga.
  1858-05-21 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Strängnäs - Kungsör - Arboga.
  1865-02 Såld till Ångbåtsbolaget Pehr Löfvenius, Nyköping för 30.000 rdr och omdöpt till Pehr Löfvenius. Ny hemort Nyköping.
  1865-04-22 Insatt i trafik på traden Stockholm - Södertälje - Nyköping - Nävekvarn - Kvarsebo - Norrköping.
  1872-06-16 Grundstöter på natten i Rågsundet utanför Vålarö öst om Nyköping vid färd från Stockholm mot Nyköping.
  1872-07-05 Kolliderar ca. kl. 01.30 vid Hornöudde, Mörkö med ångfartyget Norrköping vid färd från Nyköping mot Stockholm. Pehr Löfvenius får ett större hål förut på babords sida men kan fortsätta färden till Stockholm. Kör på eftermiddagen till Långholmens varf, Stockholm för reparation. Reparationen tar ca. två veckor och kostar 1.500 rdr.
  1874-11-28 Grundstöter ca. kl. 18.30 på Kyrkgrundet i Linasundet norr om Södertälje vid färd från Stockholm mot Nyköping. Dras loss dagen efter av lastångfartyget Arla och går därefter till Stockholm för undersökning av skadorna.
  1880-10-21 Grundstöter under morgonen i tätt snöfall strax utanför Norrköping vid färd från Norrköping mot Nyköping. Tar sig loss för egen maskin och återvänder till Norrköping för kontroll av skrovet.
  1885-03 Såld till Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn för 13.000 SEK som dellikvid för nybygget s/s Södermanland. Ombyggd med ny bordläggning.
  1885-11 Uthyrd till löjtnant Philip Rossander som dykplattform vid bärgningen av ångfartyget Malmöhus som sjunkit utanför Oskarshamn.
  1886-05 Insatt i trafik på traden Norrköping - Nyköping - Södertälje - Stockholm.
  1887-04 Såld till Nya Östergötlands Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Nya Östergötland. Trafik på traden Stockholm - Södertälje - Oxelösund - Gryt - Valdemarsvik.
  1887-06-13 Grundstöter sent på kvällen utanför Oxelösund vid färd från Stockholm mot Valdemarsvik. Dras loss ca. kl. 05.00 dagen efter av bogserångaren Sandhamn och fortsätter därefter färden till Valdemarsvik.
  1888-11-28 Nya Östergötlands Rederi AB försätts i konkurs. Upplagd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm.
  1889-04-08 Såld på exekutiv auktion till sjökapten Johan Ahlgren, Gävle för 5.660 SEK och omdöpt till Mälaren. Godstrafik och lustresor på Mälaren.
  1889-04 Såld till Uppsala Transport & Bogserings AB, Uppsala för 5.660 SEK. Ny hemort Uppsala.
  1889-04-29 Ommätt. Mått 29,59 x 6,33 meter. Tonnage 125/-.
  1889-09-18 Kolliderar ca. kl. 22.00 med skonerten Varberg i Käringsundet, söder om Öregrund vid färd söderut bogserande på två pråmar.
  1891 Ombyggd till däckad pråm och omdöpt till Utb No 25.
  1891-09-18 Ommätt. Mått 29,59 x 6,33 meter. Tonnage 120/-.
  1905-11 Besöker Norrköping som lastpråm för att transportera maskiner som Stockholms Transport & Bogserings AB köpt på auktion.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Pehr Löfvenius
Tillbaka till Nya Östergötlands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.