Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stegsund
Stegsund i Västervik 1927
Stegsund i Västervik 1927
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3538
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKTM
  Systerfartyg Höggarn
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,56 meter 24,48 meter
  Största bredd 4,80 meter 4,80 meter
  Djupgående 1,50 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 61/39 92/58
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 138 hk, 101 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 140 passagerare -
  Historik
  1899-07-29 Levererad av O A Brodins varv som Stegsund till Stockholm - Vaxholms Rederi AB, Vaxholm. Hemort Vaxholm.
  1899-08-06 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Vaxholm - Stegesund - Lindalssundet.
  1901-03-16 Stockholm - Vaxholms Rederi AB går ihop med Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm och bildar tillsammans Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Fartyget behålls dock av det gamla bolaget tills vidare.
  1901-10 Såld till Loftahammars Ångbåts AB, Loftahammar för 22.000 SEK. Ny hemort Loftahammar.
  1902-04-24 Insatt i trafik på traderna Västervik - Loftahammar (Källvik) och Västervik - Helgenäs.
  1910 Ombyggd. Får fasta däckssidor med små runda ventiler.
  1920-05 Ombyggd vid Västerviks Nya Varv, Västervik. Förlängd 2,92 meter, breddad 0,25 meter. Får nya maskinist- och expeditionshytter och nytt kök. Styrhytten flyttas upp till övre däck.
  1920-06-10 Ommätt. Mått 24,48 x 5,05 meter. Tonnage 94/59
  1922-10-24 Ommätt. Mått 24,48 x 5,05 meter. Tonnage 92/58
  1934-05-31 Såld till Karl Konrad Sköld Johansson, Fritz Hjalmar Johansson, Gustaf Albin Thörnkvist, Carl Wiktor Sundin och Ernst Lambert Anderson, Loftahammar för 17.000 SEK. Fortsatt trafik från Loftahammar under rederinamnet "Rederiet Stegsund".
  1938-01-15 Såld till maskinist Oskar Martin Ekström, Norrköping för 4.000 SEK. Ny hemort Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Arkösund.
  1939-02-03 Såld till Aarhus - Samsø Dampskibsselskab A/S, Aarhus, Danmark för 8.000 SEK. Körs till Svendborgs Skibsværft för ombyggnad och motorisering. Ombyggnaden hinner dock inte påbörjas när kriget startar. Upplagd och när tyskarna intar Danmark anser rederiet att de aldrig kommer få någon användning för fartyget och säljer det därför för skrotning.
  1940-12 Såld till skrotfirman Petersen & Albeck, Köpenhamn för 7.000 kr. Skrotas. Maskinen tas ur och sätts istället in i s/s Gerd från A/S Rederiet Anholt, Köpenhamn.
Tillbaka till Stockholm - Vaxholms Rederi AB
Tillbaka till Loftahammars Ångbåts AB
Tillbaka till Oskar Martin Ekström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.