Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Smedjebacken
Smedjebacken III i Strömsholms kanal
Smedjebacken III i Strömsholms kanal
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registerhandligarna från Kommerskolleguim i Riksarkivet, Läst 2021-03-03 PN

* Inre vattenvägar i Sveland del 1, 1961, S75
* Mälarbåtarna, 1967, S131

* Båtologen 1/2012, S52
* Länspumpen 2/1997, Registersidorna
* Länspumpen 2/1997, Registersidorn
* Skärgårdsbåten 1/2017, S6-10


* Aftonbladet 1861-08-10
* Stockholms Dagblad 1862-08-11
* Aftonbladet 1863-04-18
* Post- och Inrikes Tidningar 1863-04-20
* Stockholms Dagblad 1864-05-13
* Nya Dagligt Allehanda 1864-05-28
* Nya Dagligt Allehanda 1864-10-13
* Nya Dagligt Allehanda 1865-05-01
* Nya Dagligt Allehanda 1865-05-27
* Tidning för Falu Län och Stad 1866-06-20
* Nya Dagligt Allehanda 1868-08-28
* Aftonbladet 1872-06-05
* Aftonbladet 1874-10-31
* Nya Dagligt Allehanda 1874-10-31
* Post- och Inrikes Tidningar 1874-10-31
* Dagens Nyheter 1874-11-02
* Nya Dagligt Allehanda 1875-07-14
* Dagens Nyheter 1878-09-23
* Tidning för Falu Län och Stad 1878-09-25
* Aftonbladet 1882-04-17
* Nya Dagligt Allehanda 1883-05-01
* Nya Dagligt Allehanda 1885-04-25
* Nya Dagligt Allehanda 1885-05-04
* Figaro 1885-06-02
* Aftonbladet 1885-10-09
* Nya Dagligt Allehanda 1886-05-10
* Aftonbladet 1887-05-07
* Aftonbladet 1887-06-14
* Dagens Nyheter 1887-08-03
* Fäderneslandet 1887-08-06
* Aftonbladet 1887-08-09
* Ångaren 1888-06-09
* Ångaren 1890-06-16
* Ångaren 1892-06-08
* Ångbåtstidningen 1894-07-04
* Ångaren 1896-06-26
* Aftonbladet 1898-05-02
* Svenska Dagbladet 1898-05-02
* Ångaren 1898-07-15
* Ångaren 1900-07-02
* Ångaren 1902-07-01
* Svenska Dagbladet 1904-07-02
* Svenska Dagbladet 1905-07-01
* Svenska Dagbladet 1906-09-05
* Svenska Dagbladet 1907-01-05
* Svenska Dagbladet 1907-06-08

* Sveriges Skeppslista 1869, S71, Smedjebacken N:o 1, Bergsund, 1861, 10 hk, Bolag, Smedjebacken
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S214, 2682, JFVK, Smedjebacken N:o 3, 1861 Bergsund, 10 hk, fb 88, Sthlms Transp.- o. Bogs.-A.-B., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1908, S100, Smedjebacken III, 69,38/45,40, 19,19 x 5,00 x 1,65 meter, fb 88, mp 97, Stockholms Transport och Bogseringsab., Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1910, S100
  Byggd 1861
  Varv Skrov: Långholmsvarvet, Stockholm
Färdigställande: Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer Skrov: -
Färdigställande: 34
  Registernr 2682
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JFVK
  Systerfartyg Smedjebackens Valsverk
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,78 meter 19,19 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,00 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt - 96/45
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 40 hk, 29 kW 60 hk, 44 kW
  Toppfart 6 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861-07 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Smedjebacken till Smedjebackens Rederibolag, Smedjebacken. Hemort Smedjebacken. Gods- och passagerartrafik på traden Stockholm (Kornhamnstorg) - Strömsholm - Ängelsberg - Smedjebacken.
  1861-07-30 Anländer för första gången till Smedjebacken.
  1863-04-16 Grundstöter utanför Hässelbyholm, nordväst om Strängnäs, vid färd från Stockholm mot Strömsholm.
  1865-05 Omdöpt till Smedjebacken I.
  1874-10-29 Grundstöter i höjd med västra Ridön i Södra Björkfjärden vid färd från Stockholm mot Strömsholm. Dras loss sedan delar av lasten förts över till pråmar som ångfartyget Gylfe haft med sig från Stockholm.
  1878-09 Såld till kapten Svanlund för 9.150 SEK.
  1880 ca. Såld till Stockholms Transport- och Bogserings AB, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Smedjebacken.
  1887 Omdöpt till Smedjebacken III.
  1887-07-31 En brand uppstår i maskinrummet när man på eftermiddagen befinner sig utanför Strängnäs Besättningen lyckas släcka elden med hjälp av preseningar och vatten och man går sedan till Ekensbergs Varf Stockholm för reparation. Ingen person skadas vid incidenten men delar av däcket får skador.
  1888 Ombyggd vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1888-05-22 Ommätt. Mått 19,19 x 5,00 meter. Tonnage 69/45.
  1897 Ny ångpanna och ny ångmaskin, 60 hk, 44 kW, installeras vid Ekensbergs Varf, Stockholm.
  1911-03-11 Stockholms Transport och Bogserings AB meddelar att fartyget är upphugget.
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.