Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Kimito
Sunnan i Nybroviken, Stockholm 1950
Sunnan i Nybroviken, Stockholm 1950
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-09-23 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S65, 67, 150

* Båtologen 2/1999, S81
* Skärgårdsbåten 3/1986, S9
* Skärgårdsbåten 1/1987, S15
* Skärgårdsbåten 2/1991, S17
* Skärgårdsbåten 2/1993, S35
* Skärgårdsbåten 1/1999, S11-12
* Skärgårdsbåten 4/2003, S11-18
* Skärgårdsbåten 1/2004, S16-21
* Skärgårdsbåten 2/2004, S8-14

* Svenska Dagbladet 1899-05-01
* Stockholmstidningen 1899-05-02
* Åbo Tidning 1899-07-03
* Åbo Underrättelser 1899-07-03
* Hufvudstadsbladet 1899-07-04
* Åbo Tidning 1899-07-04
* Åbo Underrättelser 1899-07-05
* Svenska Dagbladet 1899-07-06
* Upsala Nya Tidning 1904-07-05
* Politiken 1907-05-08
* Åbo Underrättelser 1907-05-08
* Politiken 1907-05-09
* Västra Finland 1907-05-09
* Åbo Underrättelser 1911-03-12
* Åbo Underrättelser 1911-10-18
* Åbo Underrättelser 1912-04-25
* Åbo Underrättelser 1914-07-10
* Västra Finland 1914-07-10
* Åbo Underrättelser 1914-08-21
* Åbo Underrättelser 1914-10-23
* Åbo Underrättelser 1918-06-30
* Västra Finland 1918-07-13
* Västra Finland 1920-04-17
* Västra Finland 1921-04-07
* Hufvudstadsbladet 1922-04-26
* Svenska Dagbladet 1922-04-27
* Västra Finland 1922-04-29
* Hangö 1922-05-06
* Västra Finland 1922-05-06
* Västra Finland 1922-05-25
* Aftonbladet 1922-05-30
* Aftonbladet 1922-08-03
* Dagens Nyheter 1922-08-04
* Svenska Dagbladet 1922-08-04
* Vaxholms Tidning 1923-04-14
* Aftonbladet 1923-04-17
* Vaxholms Tidning 1925-04-11
* Aftonbladet 1925-05-30
* Dagens Nyheter 1929-06-15
* Aftonbladet 1933-06-05
* Dagens Nyheter 1933-06-06
* Vaxholms Tidning 1933-06-10
* Aftonbladet 1949-04-19
* Expressen 1949-04-19
* Dagens Nyheter 1949-04-20
* Svenska Dagbladet 1949-04-20
* Dagens Nyheter 1951-08-25
* Svenska Dagbladet 1951-08-25
* Aftonbladet 1951-11-17
* Dagens Nyheter 1951-11-17
* Svenska Dagbladet 1951-11-17
* Dagens Nyheter 1951-11-18
* Svenska Dagbladet 1951-11-18

* Sveriges Skeppslista 1923, S94 260 hk
* Sveriges Skeppslista 1925, S114
* Sveriges Skeppslista 1927, S142
* Sveriges Skeppslista 1929, S148
* Sveriges Skeppslista 1931, S152
* Sveriges Skeppslista 1933, S152
* Sveriges Skeppslista 1935, S148
* Sveriges Skeppslista 1937, S144
* Sveriges Skeppslista 1939, S146
* Sveriges Skeppslista 1941, S140
* Sveriges Skeppslista 1943, S140
* Sveriges Skeppslista 1945, S140
* Sveriges Skeppslista 1947, S144
* Sveriges Skeppslista 1949, S156
* Sveriges Skeppslista 1951, S128
* Sveriges Skeppslista 1953, S128
* Sveriges Skeppslista 1955, S130
  Byggd 1899
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 232
  Registernr 6801
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KDQG, senare SGQU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,43 meter 29,13 meter
  Största bredd 6,43 meter 6,45 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,30 meter
  Brt/Nrt 150/88 215/138
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 260 hk, 191 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1899-04-29 Sjösatt kl. 16.00.
  1899-06 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Kimito till Åbo Skärgårds Ångbåts AB, Åbo, Finland. Hemort Åbo. Finsk signal TFVK.
  1899-07-02 Anländer till Åbo efter leveransresan från Stockholm.
  1899-07-05 Premiärtur på traden Åbo - Harjattula - Muddais - Malmen - Attu - Skinnarvik - Dalsbruk - Gräggnäs - Hangö med avgång kl. 11.30 från Åbo.
  1904-06-29 Ett bråk uppstår ombord vid färd från Åbo mot Hangö. Fem berusade skogsarbetare som gick ombord vid Pargas kräver att båten ska köra till Lammala brygga. Denna brygga trafikeras inte av Kimito och när personalen berättar detta drar de berusade passagerarna kniv och två matroser och en annan passagerare blir knivskurna. Vid ankomst till Bergö blir bråkmakarna anhållna och den mest skadade av matroserna får senare föras till sjukhus i Dalsbruk med livshotande skador.
  1907-05-07 Kolliderar ca. kl. 16.30 med ångfartyget Stella i inloppet till Aura å i Åbo vid färd från Hangö mot Åbo. Kimito, som precis backar ut från Kanalbankens lastbrygga för att fortsätta upp för ån möter Stella som är på utgående. Stella kör in i babordssidan på Kimito som får några meter av relingen förstörd. Båda fartygen kan efter incidenten fortsätta sina respektive färder.
  1911-10 Flyttas till traden Åbo - Tervsund - Kärra.
  1912-04 Flyttas till traden Åbo - Tervsund - Våno - Granvik - Granholmen - Heisala - Attu - Sorpo - Pargasport - Skinnarvik - Norrlångvik - Frödjböle.
  1913-12-08 Kör på linan för Hirvensalofärjan. Linan går av och båda landfästena förstörs. Orsak till incidenten är att isflak hindrat linan från att sjunka till botten. Kaptenen på Kimito döms 22 oktober 1914 som ansvarig för incidenten och ska ersätta Hivensalo vägbyggnadslag med 139 mark och 35 penni för skadorna samt 120 mark för rättegångskostnaderna.
  1916-03-22 Rekvirerad av Ryska flottan som mintransportfartyg med kapacitet för 40 minor.
  1918-04-22 Beslagtas av Tyska marinen i Helsingfors hamn som krigsbyte. Överämnas till Finska regeringen som återlämnar fartyget till Åbo Skärgårds Ångbåts AB.
  1918-07-06 Åter i trafik på traden Åbo - Tervsund - Pargasport - Fröjdböle efter omfattande reparationer.
  1921-04 Flyttas till traden Åbo - Pargas - Hitis - Dragsfjärd - Västanfjärd - Hangö.
  1922-03-31 Såld till Carl August Albin Bergström, Stockholm för 900.000 FIM (84.115 SEK) och omdöpt till Norrleden I. Ny hemort Ljusterö.
  1922-05-06 Ommätt. Mått 29,13 x 6,45 meter. Tonnage 159/103.
  1922-06 Såld till Rederi AB Norrleden, Ljusterö för 900.000 FIM. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Vaxholm - Lervik - Mjölkö - Koholmen - Björnhuvud - Östanå - Östra Lagnö - Bergshamra.
  1922-08-03 Kolliderar ca. kl. 08.00 med Waxholms Nya Ångfartygs AB:s ångare Östanå II utanför Karlsudd, strax söder om Vaxholm med ca. 100 passagerare ombord. Östanå II ska köra om Norrleden I, som lämnat Vaxholm strax före Östanå II för fortsatt färd in mot Stockholm. Vid omkörningen kommer Östanå II för nära Norrleden I och de sugs då in mot varandra på att en sammanstötning uppstår. Inga större skador uppkommer på fartygen men några fönsterrutor går sönder på Östanå II.
  1923-03 Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för 39.025 SEK. Lastrummet under däck byggs om till en stor aktersalong och tre hytter. Överbyggnaden förlängs föröver och innehåller nu ett rymligt café och en matsal.
  1923-03-26 Ommätt. Nytt tonnage 211/137.
  1925-04-04 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 95.000 SEK och omdöpt till Sunnan. Ny hemort Vaxholm. Insatt på traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö (Vadviken).
  1926 Extrabåt.
  1929-06-14 Kolliderar ca. kl. 10.00 med ångfartyget Waxholm utanför Södra Blasieholmskajen, Stockholm. Waxholm, som backar ut från kajen, stöter emot Sunnan, som just ska lägga till. Ett parti med järnstänger som lastats tvärs över Waxholms fördäck krossar flera fönster på Sunnans akterdäck innan de ramlar ner i vattnet. Waxholm kan efter incidenten fortsätta färden mot Vaxholm.
  1933-06-04 Kolliderar ca. kl. 10.00 med ångslupen Tärnan i Nybroviken, Stockholm. Sunnan, som backar ut från kajen för färd mot Vaxholm, backar rakt in i Tärnan, som är på ingående till Nybroviken med ca. 10 passagerare ombord. På Tärnan trycks babords sida in och samtliga fönsterrutor krossas. De flesta passagerare ramlar omkull och taket bryts upp. Sunnan, kan nästan helt oskadad, fortsätta mot Vaxholm och Tärnan kan gå in till kajen för egen maskin och lämna av passagerarna för att sedan gå till Djurgårdsvarvet för reparation.
  1936 Ombyggd vid Hammarbyverken, Stockholm. Nya mellandäckssidor med samma avstånd mellan fönsterventilerna och fem stora ventiler längst akterut. Även styrhytten byggs om.
  1944-07-10 Ommätt. Nytt tonnage 215/138.
  1947 Trafik på traderna Stockholm - Dalarö - Ornö - Utö - Muskö och Stockholm - Stavsudda - Möja.
  1948-05 Flyttas till traderna Stavsnäs - Runmarö - Sandhamn - Harö och Stavsnäs - Nämdö - Mörtö - Saltsjöbaden.
  1948-10-18 Flyttas till traden Stockholm - Älmsta.
  1949 Åter trafik från Stavsnäs.
  1949-04-19 Vid färd från Mörtö mot Saltsjöbaden strax efter kl. 20.00 med ca. 100 passagerare ombord tätnar dimman. Eftersom kompassen visar upp till 140 grader fel vet man inte var man är. Efter att i flera timmar ha försökt hitta något kännetecken lägger man vid kl. 02.30 till vid Fagerdals brygga på Ingarö. När dimman lättar kan man efter två timmar fortsätta färden mot Saltsjöbaden och Stockholm som man ankommer runt sju timmar för sent. Orsak till incidenten är att det var fartygets första dag på säsongen och kompassen var nyinstallerad och inte justerad ännu.
  1951-08-24 En brand utstår i skorstenen när man befinner sig utanför Östanå vid färd från Stockholm mot Svartlöga med ca. 25 passagerare ombord. Man går in till Östanå brygga och släpper av passagerarna medan besättningen släcker branden. Ångfartyget Östanå I kommer till platsen ca. tre timmar senare och kan då ta ombord passagerarna för fortsatt färd mot Svartlöga. Orsak till branden tros vara att man eldade med "feta kol" vilket medförde avsättningar i skorstenen.
  1951-11-16 Grundstöter ca. kl. 18.00 vid Hasselö brygga vid färd från Sandhamn mot Stavsnäs. Fartyget orkar helt enkelt inte backa ut från bryggan i den hårda stormen som råder vid olyckstillfället, utan driver med sidan in mot land. För att inte riskera en värre olycka tvingas man till slut köra med stäven före upp på land för egen maskin. De 10-tal passagerarna tar sig i land utan missöden och körs senare till Stavsnäs av Haröfiskaren Gunnar Andersson. Fartyget dras loss dagen efter kl. 09.00 av Transportbolagets Tyr och går sedan för egen maskin in till Stockholm för översyn och reparation.
  1952-02 Upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm.
  1955-11 Såld till firma Svensson & Hedberg (dotterbolag till AB Persöner), Norrtälje. Skrotas vid Skurubron, Nacka.
  1956-06-12 Firma Svensson & Hedberg intygar att fartyget upphuggits.
Tillbaka till Rederi AB Norrleden
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.