|
Rederi AB Norrleden
|
 |
Rederi AB Norrleden startas 6 juli 1921 på Ljusterö av sjökapten Carl August Bergström, Konrad Sigvard Engström, Axel Leonard Andersson, Johan Bernhard Sjöberg, Carl Gustaf Jansson och Fritz Algot Jansson. Rederiet startas på grund av Ljusteröbornas missnöje med Waxholms Nya Ångfartygs AB:s många prishöjningar under åren samt deras dåliga turlista. Rederiet i likvidation 15 november 1924. Farygen säljs året efter till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|