Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sigrid
Sigrid vid Gröndal, Stockholm
Sigrid vid Gröndal, Stockholm
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Tidningen för Wenersborgs stad och län, 1891-06-30, S3
* Sveriges Skeppslista 1929, S156
  Byggd 1877
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 141
  Registernr 5085
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 16,09 meter 16,32 meter
  Största bredd 3,56 meter 3,61 meter
  Djupgående 1,20 meter -
  Brt/Nrt 28/20 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 24 hk, 18 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 78 passagerare -
  Historik
  1877 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Sigrid till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik i Stockholm.
  1891-06-23 Kolliderar utanför Nationalmuseum med ångslupen Ejdern och sjunker. Kollisionen är så kraftig att Ejdern blir hängande på Sigrid. Sigrids 10 passagerare, maskinist och polettförsäljare räddar sig över till Ejdern. Kort därefter sjunker Sigrid. Sigrids befälhavare Abraham Cedergren avlider vid kollistionen. Orsaken till olyckan var felaktig navigering. Slupen bärgas och repareras samma år.
  1901 Ombyggd.
  1920-04-13 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Värmdö och omdöpt till Tor V. Insatt i trafik på Värmdö.
  1925 Omdöpt till Tor VI.
  1930 Omdöpt till Tor VIII.
  1934 Såld till AB Vårby bryggerier och omdöpt till Ettan. Ombyggd till ölbåt.
  1939 Skrotas i Bergshamra.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.