Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ölandssund
Medvind i Sundsvall 2012-08-05
Medvind i Sundsvall 2012-08-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Sjöfartsverket i Riksarkivet, Läst 2020-05-15 PN

* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Krister Bång, EMA, 2007-01-22 PN

* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S380-385

* Shipsforsale, WEB

* Båtologen 1/1974, S25
* Båtologen 1/1977, S35, 43
* Båtologen 6/1983, S233
* Båtologen 4/1986, S181
* Båtologen 6/1988, S275
* Båtologen 1/1990, S17
* Båtologen 3/1990, S132
* Båtologen 4/1990, S170
* Båtologen 1/2001, S55
* Båtologen 2/2004, S98
* Båtologen 5/2006, S319
* Båtologen 1/2007, S53
* Båtologen 4/2019, S211-212, 219
* Båtologen 1/2020, S44
* Lubrikatorn 1/2007, S23
* Lubrikatorn 4/2019, S26-27
* Redaren 3/1990, S18
* Redaren 6/1996, S26
* Skärgårdsredaren 4/2014, S40-41
* Svensk Sjöfarts Tidning 23/1971, S18-19

* Göteborgsposten 1971-02-24
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-03-22
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-03-26
* Expressen 1971-04-05
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-04-05
* Arbetet Västsvenska Editionen 1971-04-27
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 19714-27
* Svenska Dabladet 1971-04-27
* Upsala Nya Tidning 1971-04-27
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-05-29
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1971-11-24
* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1972-11-15
* Svenska Dagbladet 1973-03-19
* Dagens Nyheter 1976-05-19
* Göteborgsposten 1976-09-17
* Göteborgsposten 1976-12-01

* Sveriges Skeppslista 1971, S120 1120 hk, 268/127, 30,52 x 9,51 x 2,40 meter, Kalmar
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S114
* Sveriges Skeppslista 1976, S64 Perlen, 304/202, 31,34 x 9,51 x 2,48 meter, Helsingborg

* Sveriges Skeppslista 1990, S108 478 kW, 344/124, 31,34 x 9,51 meter
* Sveriges Skeppslista 1991, S114
* Sveriges Skeppslista 1992, S118
* Sveriges Skeppslista 1993, S116
* Sveriges Skeppslista 1994, S114
* Sveriges Skeppslista 1995, S112
* Sveriges Skeppslista 1996, S112
* Sveriges Skeppslista 1997, S112
* Sveriges Skeppslista 1998, S112
* Sveriges Skeppslista 1999, S114
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S120
* Sveriges Skeppslista 2002, S122
* Sveriges Skeppslista 2003, S124
* Sveriges Skeppslista 2004, S128
* Sveriges Skeppslista 2005, S98
* Sveriges Skeppslista 2006, S100
* Sveriges Skeppslista 2007, S96
* Sveriges Skeppslista 2008, S98
* Sveriges Skeppslista 2009, S102
* Sveriges Skeppslista 2010, S99
* Sveriges Skeppslista 2011, S102
* Sveriges Skeppslista 2012, S119
* Sveriges Skeppslista 2013, S106
* Sveriges Skeppslista 2014, S109
* Sveriges Skeppslista 2015, S108
* Sveriges Skeppslista 2016, S108
* Sveriges Skeppslista 2017, S110

Effekt enl svenska och finska skeppslistor:
1971-1976: 1120 hk
1978-2019: 650 hk

Maskinbyte 1976? 
Samma maskintyp 1971-2019. 2 x Deutz SBF12M 716

I registerutdrag gjort 2020-05 står det 2 Deutz SBF 12M716 på 478 kW tillverkad 1970
  Byggd 1971
  Varv Karlskronavarvet AB, Karlskrona
  Varvsnummer 368
  Registernr 11206
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7102998
  Signal SFOE, OIIA, numera SBMP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,52 meter 31,34 meter
  Största bredd 9,51 meter 9,51 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,76 meter
  Brt/Nrt 268/127 344/124
  Maskineri 2 x Deutz SBF12M 716 2 x Volvo Penta D13
  Effekt 1.120 hk, 823 kW 1.000 hk, 736 kW
  Toppfart 12 knop 12 knop
  Kapacitet 300 passagerare 295 passagerare
  Historik
  1971-04-02 Sjösatt.
  1971-04-26 Döpt av gudmor Margita Hagman med två champangneflaskor, en för vardera skrov, vid en cermoni vid varvet i Karlskrona.
  1971-05-15 Levererad av Karlskronavarvet AB som Ölandssund till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn. Hemort Kalmar. Byggnadskostnad 2 milj SEK.
  1971-05-29 Premiärtur på traden Kalmar - Borgholm.
  1972-09-25 Flyttas till traden Kalmar - Färjestaden.
  1972-12-01 Trafiken upphör och fartyget läggs upp vid Skeppsbron i Kalmar. Konkurrensen från Ölandsbron som invigdes 30 september 1972 blev för stor.
  1973-06 Ombyggd vid Sölvesborgs varv AB, Sölvesborg. Får två nya barer samt en tobakskiosk. Nya mått 31,34 x 9,51 x 2,48 meter. Nytt tonnage 304/202.
  1973-11-27 Omdöpt till Perlen. Ny hemort Helsingborg.
  1974-03 Insatt i trafik på traden Helsingborg - Snekkersten, Helsingör.
  1976-05-16 Uthyrd under sommaren till Centrumlinjen. Trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1976-11-20 Såld till Saimaan Laivamatkat OY, Savonlinna, Finland för 2,5 milj SEK och omdöpt till Saimaan Helmi. Hemort Savolinna. Finsk signal OIIA. Registeringsnummer Savolinna 1155.
  1982-03-03 Såld på exekutiv auktion till Suomen Valtio (Finska Stadsverket) för att skydda löne- och skattefodringar.
  1982-03-19 Såld till Hangon Merityö, Pekka Saarinen & K:ni KB, Hangö, Finland.
  1983-08-19 Såld till Heino Olavi Saarinen, Björneborg, Finland. Ny hemort Pori. Registreringsnummer Pori 510
  1986-02-03 Omdöpt till Helmi.
  1987-09-20 Såld till Uudenkaupunki Veneveistämö OY, Nystad, Finland. Förs till Nystad Varv för reparation.
  1988-05-23 Såld till Idel Sadik, Åbo, Finland och omdöpt till Birgitta.
  1988-09-19 Överförd till Birgitta Lines AB (Naim Sadik), Åbo, Finland.
  1989-01-11 Såld till Jari Kallioniemi, Heikki Kärmeniemi och Eero Lehtovaara, Åbo, Finland.
  1989-01-12 Överförd till Pärnu Liin OY (Jari Kallioniemi), Åbo, Finland.
  1989-10-17 Såld till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm för 2,75 milj FIM och omdöpt till Strömskär af Stockholm. Hemort Stockholm. Svensk signal SBMP.
  1990-03-15 50 % av ägandet sålt till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co KB, Stockholm för 2.348.227 SEK. Trafik som krogbåt.
  2000-10-10 Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB, Stockholm köper resterande 50 % av fartyget.
  2004-03-01 Uthyrd till No Fear Rederi & Catering AB, Stockholm och omdöpt till No Fear. Trafik som restaurangbåt samt charter.
  2006 Åter till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB, Stockholm.
  2006-05 Uthyrd till Medvind Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Medvind. Restaurangbåt vid Skeppsbron.
  2006-11-13 Såld till Stormvind Rederi AB, Farsta.
  2006-12-11 Såld till Sundsvalls Rederi AB, Sundsvall för 3,1 milj SEK. Ny hemort Sundsvall. Restaurangbåt i hamnen samt turer i Sundsvalls skärgård.
  2019-12-27 Såld till Skärgårdslinjen i Göteborg & Bohuslän AB, Kungälv. Ny hemort Göteborg. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D13, 1.000 hk, 736 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Trafik i Göteborgs skärgård.
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
Tillbaka till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB
Tillbaka till No Fear Catering
Tillbaka till Medvind Rederi AB
Tillbaka till Sundsvalls Rederi AB
Tillbaka till Skärgårdslinjen i Göteborg & Bohuslän AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.