Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trafik
Trafik i Hjo 2009-08-08
Trafik i Hjo 2009-08-08
Foto: Mats Östman
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet. Läst 2017-01-15 PN
* Ångaren Trafik af Hjo, 1992, Hela boken
* Ångbåten 24, juni 1973, S458-462
* Ångbåten 29, dec 1974, S21-23
* Ångbåten 39, okt 1977, S1819
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S234
* Sveriges Skeppslista 1908, S108
* Sveriges Skeppslista 1910, S108
* Sveriges Skeppslista 1911, S108
* Sveriges Skeppslista 1913, S112
* Sveriges Skeppslista 1921, S118
* Sveriges Skeppslista 1929, S156
* Sveriges Skeppslista 1941, S150
* Sveriges Skeppslista 1945, S148
* Sveriges Skeppslista 1947, S152
* Sveriges Skeppslista 1949, S166
* Sveriges Skeppslista 1951, S134
* Sveriges Skeppslista 1960, S142
* Sveriges Skeppslista 1962, S138
* Sveriges Skeppslista 1963, S132
* Sveriges Skeppslista 1969, S220
* Sveriges Skeppslista 1970, S212
* Sveriges Skeppslista 1971, S208
* Sveriges Skeppslista 1972, S204
* Sveriges Skeppslista 1973, S106
* Sveriges Skeppslista 1980, S84
* Sveriges Skeppslista 1981, S92
* Sveriges Skeppslista 1989, S108
* Sveriges Skeppslista 1992, S126
* Sveriges Skeppslista 1997, S120
* Sveriges Skeppslista 1998, S120
* Sveriges Skeppslista 2001, S128
* Sveriges Skeppslista 2005, S138
* Sveriges Skeppslista 2006, S142
  Byggd 1892
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 215
  Registernr 403
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBML, numera SGYK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,68 meter 31,66 meter
  Största bredd 6,03 meter 6,28 meter
  Djupgående 2,22 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 138/100 162/97
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 240 hk, 178 kW 242 hk, 178 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 255 passagerare 180 passagerare
  Historik
  1892-05-18 Beställd av Ångfartygs AB Hjo - Hästholmen, Hjo.
  1892-09-06 Sjösatt.
  1892-10-20 Provtur.
  1892-10-26 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Trafik till Ångfartygs AB Hjo - Hästholmen, Hjo.
  1892-11-01 Premiär på Vättern från Hjo till Hästholmen.
  1903-02-05 Grundstöter vid Erstadsgrundet utanför Visingsös norra udde vid extratur mellan Jönköping och Hästholmen. Man tar in vatten och försök att dra loss fartyget görs av ångaren Södra Wettern, men man misslyckas.
  1903-05 Bärgas och bogseras in till Gränna mellan bärgnings-
ångarna Isbjörn I och Isbjörn II. Tätas och bogseras sedan vidare till Motala Verkstad för reparation.
  1903-11-02 Ommätt. Nya mått 29,68 x 6,28 meter. Nytt tonnage 177/129.
  1932-09-15 Såld till Hjo - Stenstorps Järnvägs AB, Hjo för 20.000 SEK från Ångfartygs AB Hjo - Hästholmen i likvidation.
  1933-02-03 Såld till Hjo Rederi AB, Hjo för 30.000 SEK.
  1952 Oljeeldning installeras.
  1959 Upplagd i Hjo hamn pga ekonomiska problem. Används som café under sommarmånaderna.
  1966 Sjunker vid uppläggningsplatsen i Hjo hamn. Orsaken är en trasig bottenventil.
  1966-03-29 Bärgas med hjälp av personal från Bröderna Jonssons varv, Kållandsö, Lidköping.
  1972-09-08 Såld till s/s Trafik Ekonomisk förening, Skövde för 5.000 SEK. Driften sköts av sällskapet s/s Trafiks Vänner.
  1972-09-23 Ankommer till Sjötorps varv efter att ha bogserats från hamnen i Hjo av passagerarbåtarna Hebe II och Hebe III. Fartyget inspekteras av Sjöfartsinspektionen.
  1977-07-23 Återkommer till Hjo från Sjötorps varv efter att ha renoverats under fem år.
  1977-08-01 Fartygets andra jungfrutur på Vättern. Kapten är den 92-årige Otto Granath som var skeppare på fartyget åren 1953 till 1959.
  1978-06-18 Premiärtur från Hjo till Hästholmen.
  2007-08-08 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av att folksamlingar på mer än 50 personer inte är tillåtna under coronapandemin.
Tillbaka till Ångfartygs AB Hjo - Hästholmen
Tillbaka till s/s Trafik Ekonomisk förening
Tillbaka till s/s Trafiks Vänner
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.