Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skärgården
Värmdö vid Skeppsbron, Stockholm
Värmdö vid Skeppsbron, Stockholm
Foto: Okänd. Från Carl-Gunnar Olssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-19
* Dossier från Kommerskollegium, Läst 2020-04-19
* Kontrakt från EMV

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S156
* Skärgårdstrafiken i Bohuslän under 100 år, 1968, S118-119, 180-181
* Svensk Kustsjöfart, 1996, D253
* Örlogsfartyg, 2003, S304
* Eriksberg - Ett storvarv och dess fartyg, 2019, S137

* Länspumpen 2/1983, S20
* Skärgårdsbåten 2/1995, S24-25
* Skärgårdsbåten 3/2000, S28

* Göteborgs Aftonblad 1908-03-04
* Göteborgs Aftonblad 1908-09-08
* Göteborgs Aftonblad 1908-10-20
* Göteborgs Aftonblad 1908-10-26
* Göteborgs Aftonblad 1911-04-04
* Göteborgs Aftonblad 1912-04-12
* Göteborgs Aftonblad 1913-03-18
* Svenska Dagbladet 1913-05-26
* Göteborgs Aftonblad 1913-06-11
* Svenska Dagbladet 1913-07-07
* Aftonbladet 1913-07-15
* Aftonbladet 1913-11-12
* Svenska Dagbladet 1914-01-04
* Aftonbladet 1914-01-14
* Dagens Nyheter 1914-01-15
* Stockholmstidningen 1914-01-15
* Svenska Dagbladet 1914-01-15
* Svenska Dagbladet 1914-07-12
* Aftonbladet 1916-11-16
* Dagens Nyheter 1916-11-16
* Svenska Dagbladet 1916-11-16
* Aftonbladet 1928-12-06
* Söderhamns Tidning 1928-12-06
* Aftonbladet 1928-12-07
* Svenska Dagbladet 1928-12-07
* Svenska Dagbladet 1928-12-08
* Sölvesborgstidningen 1928-12-20
* Aftonbladet 1947-10-20
* Dagens Nyheter 1948-02-05
* Svenska Dagbladet 1948-02-05
* Svenska Dagbladet 1948-04-09
* Svenska Dagbladet 1949-04-22
* Svenska Dagbladet 1949-07-01
* Svenska Dagbladet 1949-10-21
* Svendsa Dagbladet 1950-06-09
* Aftonbladet 1950-08-08
* Svenska Dagbladet 1950-09-13
* Svenska Dagbladet 1951-06-08
* Svenska Dagbladet 1951-11-02
* Svenska Dagbladet 1951-11-09
* Expressen 1952-06-30

* Sveriges Skeppslista 1908, S100
* Sveriges Skeppslista 1910, S100
* Sveriges Skeppslista 1911, S98
* Sveriges Skeppslista 1913, S104
* Sveriges Skeppslista 1915, S48

* Sveriges Skeppslista 1949, S180
* Sveriges Skeppslista 1951, S142
* Sveriges Skeppslista 1953, S144
  Byggd 1908
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 141
  Registernr 4932
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JRGC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 22,42 meter 22,40 meter
  Största bredd 4,68 meter 4,82 meter
  Djupgående 1,93 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 86/50 85/38
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin -
  Effekt 108 hk, 79 kW -
  Toppfart 9,8 knop -
  Kapacitet 158 passagerare -
  Historik
  1908-03-03 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Hamburgsunds Ångbåts AB, Hamburgsund för leverans senast 1908-09-03. Kontrakterad byggnadskostnad 45.000 SEK.
  1908-09-08 Sjösatt.
  1908-10-19 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Skärgården till Hamburgsunds Ångbåts AB, Hamburgsund. Hemort Hamburgsund. Leveranskostnad 43.000 SEK.
  1908-10-24 Insatt i passagerar- och godstrafik på traden Hamburgsund - Lysekil. Gör även turer till Mollösund och andra ställen på Orust samt till Gullholmen och inåt Brofjorden.
  1908-11-14 Ommätt. Mått 22,42 x 4,68 meter. Nytt tonnage 86/47.
  1913-06-26 Såld till Sven Ephraim Alin, Brevik, Lidingö för 28.000 SEK och omdöpt till Brevik III. Ny hemort Stockholm.
  1913-07-10 Insatt i trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Klippudden - Älvvik - Hustegaholm.
  1913-09-10 Såld till Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Stockholm.
  1913-11 Ombyggd inför vintertrafiken vid Rosenviks varv, Stockholm.
  1913-12-17 Ommätt. Mått 22,42 x 4,68 meter. Nytt tonnage 101/67.
  1914-01-14 Grundstöter ca. kl. 11.00 vid Strömparterren vid utbackning från Södra Blasieholmshamnen vid färd från Stockholm mot Lidingö med ca. 20 passagerare ombord. Lyckas efter en stund ta sig loss men grundstöter strax igen. Dras loss från andra grundet efter drygt en timme med hjälp av folk på Slottskajen och går då tillbaka till sin kajplats för att istället avgå på nästa tur enligt tidtabellen. Orsak till grundstötningarna är att packis hindrar fartyget att vända direkt utan de måste backa längre för att hitta isfritt vatten.
  1915-06 Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik i likvidation. Upplagd vid Finnboda Varf, Nacka.
  1915-12-29 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm
  1916-10-03 Såld till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholm för 45.000 SEK och omdöpt till Hemsö I. Ombyggd. Stationerad vid Oscar Fredriksborg, Vaxholm.
  1920 Överförd till Vaxholms Kustartilleriregemente, Vaxxholms fästning och omdöpt till Vedettbåt 44.
  1928-12-05 Tar kl. 18.15 in vatten i förrummet vid färd från Rindö västra udde mot Vaxholm. Körs till hamnpiren vid Vaxholms fästning där man omedelbart påbörjar länspumpning. Detta misslyckas och fartyget sjunker kl. 20.30. Incidenten beror på en öppen sidoventil i den sk. bästemanshytten på styrbords bog. Bärgas någon dag senare av Stockholms Transport & Bogserings AB.
  1944 Omdöpt till Värmdö med beteckningen J 324.
  1947-05-19 Såld till David Arvid Ferdinand Olofsson, Vårholma, Vaxholm för 10.150 SEK. Ny hemort Värmdö.
  1947-06-02 Ommätt. Nya mått 22,40 x 4,82 meter. Nytt tonnage 85/38.
  1947-10-20 Får passagerarcertifikat för 179 passagerare.
  1947-10-21 Insatt i trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Ornö - Utö.
  1949 Flyttar till traden Stockholm (Pontonbryggan) - Boda - Puttisholmen - Abborrkroken - Överby - Djurö.
  1951-11-02 Flyttar till traderna Stockholm (Nybroviken) - Linanäs - Laggarsvik och Stockholm (Nybroviken) - Blidösundet - Norrsund.
  1952-05-28 Såld till Kopparfors AB, Norrsundet för 18.000 SEK. Ombyggd till stuveripråm med matsal. Maskinen borttagen. Bogseras från hamnen till och från lastande och lossande fartyg.
  1962-10-30 Kopparfors AB anmäler att fartyget upphuggits.
Tillbaka till Hamburgsunds Ångbåts AB
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.